Súčasný školský stravovací systém

V spolupráci s Ministerstvom školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR pomáhame pracovníkom školských jedální a vedeniu škôl implementovať štátne výživové odporúčania. Spoločne ich aktualizujeme a uvádzame do praxe tak, aby deťom jedlo chutilo, a aby pochádzalo z kvalitných a udržateľných zdrojov. Aktuálna metodika - Aplikácia princípov k MSN (revízia 2021) je písaná formou odporúčaní, a preto dáva školám voľnosť v tvorbe a zložení jedálnička a vo výbere potravín.

Čo sa nám spoločne podarilo

  • Navýšenie množstva zeleniny o 40 % a ovocia (kusového) o 50 % podľa čerpania finančného limitu formou zeleninových alebo ovocných šalátov či oblohy, kusového ovocia, kombinovaných zemiakovo-zeleninových príloh.

  • Podávanie strukovín v podobe pestrých polievok, prívarkov a šalátov, aj nátierok.

  • Zvýšenie používaného množstva kvalitnej, čerstvej, sezónnej zeleniny a ovocia od regionálnych výrobcov a pestovateľov. Podľa SZŠ ideálne v okruhu do 150 km od sídla školskej kuchyne.

  • Používanie čerstvých byliniek a zeleninových vňatí do vhodných pokrmov bez obmedzenia.                                                                    

  • Stanovenie minimálnych požiadaviek na kvalitu ochucovadiel (zloženie bez glutamanu sodného).

  • Stanovenie minimálnych požiadaviek na kvalitu pre nápoje, mlieko a mliečne výrobky, mäso a mäsové výrobky, ryby a rybacie výrobky, vajcia, oleje a iné.

  • Obmedzenie prípravy pokrmov s obsahom mäkkých mäsových výrobkov, výrobkov z údeného mäsa a pokrmov pripravovaných technologickým postupom vyprážania.

  • Zaraďovanie receptúr s obmedzením (označené *) najviac 4-krát  mesačne v jednozmennej prevádzke.

  • Celozrnný chlieb a pečivo sa podáva v pomere 1:1 s bielym chlebom a pečivom.

  • Podávanie nápojov predovšetkým bez pridaného cukru. K hlavnému jedlu uprednostňujeme čistú vodu, vodu ochutenú ovocím a bylinkami alebo nesladené čaje.

  • Deti, žiaci a pracovníci školy majú prístup k pitnej vode podľa potreby počas celého pobytu v škole. Voda je primárnym zdrojom tekutín v rámci pitného režimu.

  • V prípade zavedenia systému dvoch druhov jedál na výber pre vekové skupiny B,C a D dodržať zostavu jedál tak, aby energetická a nutričná hodnota druhého jedla dosahovala minimálne 90 % OVD u sacharidov a bielkovín prvého jedla a 80 % OVD pre tuky. V rámci kritérií SZŠ kladieme dôraz na zeleninové jedlo ako druhé jedlo.

Čo presadzujeme

  • Pri zostavovaní jedálneho lístka sladké múčne jedlo podávať najviac 1-krát mesačne. Sladké jedlá môžu byť nahradené inými bezmäsitými pokrmami.

  • Súčasťou každého obedu je zeleninový alebo ovocný šalát či obloha, prípadne kusové ovocie.

  • Pridať nové moderné receptúry na ryby, zeleninové jedlá, zeleninové šaláty, zeleninové prílohy (pyré, pečená zelenina, atď.), obilninové kaše a nátierky.

  • Pridať nové receptúry na zachovanie regionálnych kulinárskych tradícií. 

  • Preferovať desiatu/olovrant čerstvo pripravené pred kupovanými (ako sú rôzne dosladzované cereálne výrobky, termixy, výživy).

  • Školská jedáleň rešpektuje potreby stravníkov so špecifickou diétou tým, že im umožní zohriatie diétneho jedla doneseného z domu alebo ponúka alternatívnu verziu v školskom menu.

  • Vyššie finančné ohodnotenie pracovníkov školskej kuchyne v závislosti na zvyšovaní kvality práce a absolvovaného vzdelávania.

  • Zaškolenie personálu jedální v otázkach výživy, práce s vyhláškou, či v moderných kulinárskych technikách.

  • Tiež pomôžu konkrétne osobné zaškolenia priamo v školách o výžive, ktoré chce program SZŠ implementovať, ideálne v spolupráci s MŠVVaM SR a MPC.

Aktuálna situácia vo verejnom obstarávaní podľa záznamov z prednášok v spolupráci s ÚVO

Želanou budúcnosťou je komplexná revízia systémov školského stravovania, ktorá by uprednostnila zdravie, vzdelávanie a udržateľnosť. Táto vízia je v súlade s existujúcimi vzdelávacími politikami zameranými na vzdelávanie v oblasti zdravia a výživy v školách. Súvisí aj s politikami v oblasti verejného zdravia zameranými na zníženie obezity a podporu zdravšieho životného štýlu.

Výzvy a prekážky, ktoré stoja v ceste realizácii zmien

  • Rozpočtové obmedzenia investícií do infraštruktúry, odbornej prípravy zamestnancov a obstarávania kvalitných zložiek.

  • Nedostatočné povedomie a vzdelávanie o zdravých stravovacích návykoch medzi žiakmi, rodičmi a zamestnancami jedální.

  • Existujúce byrokratické procesy a predpisy, ktoré bránia flexibilite pri zavádzaní zmien súvisiacich s verejným obstarávaním.

Aké konkrétne zmeny by mali nastať v krátkodobom horizonte, do konca roka 2025, aby sa dosiahol načrtnutý cieľový obraz.

  • Realizácia verejných seminárov o zdravom varení pre zamestnancov jedální, rodičov a žiakov s cieľom zvýšiť informovanosť a podporiť zdravšie stravovacie návyky.

  • Zavedenie politiky verejného obstarávania, ktorá uprednostňuje kvalitné a čerstvé suroviny vrátane ustanovení o šalátových baroch.

  • Poskytovanie veľkosti porcií primeraných veku a možností pre špeciálne stravovacie potreby a alergie.

  • Zlepšenie odmeňovania a motivácie zamestnancov jedální s cieľom prilákať a udržať si kvalifikovaný personál.

  • Okamžité zvýšenie rozpočtu na podporu zlepšenia infraštruktúry a školenia zamestnancov.

K akým konkrétnym zmenám by muselo dôjsť v strednodobom (2030) a dlhodobom (2050) horizonte, aby sa dosiahol načrtnutý cieľový obraz.

  • Pokračovanie investícií do odbornej prípravy zamestnancov a modernizácia vybavenia školských jedální.

  • Ďalšie zdokonaľovanie politík verejného obstarávania s cieľom zabezpečiť trvalý prístup ku kvalitným surovinám.

  • Zavedenie priebežných mechanizmov monitorovania vplyvu zmien.

  • Začlenenie vzdelávania v oblasti výživy do školských osnov s cieľom posilniť zdravé stravovacie návyky žiakov.

  • Spolupráca s komunitnými organizáciami a zdravotníckymi pracovníkmi na podporu holistického prístupu k zdraviu a výžive v školách.

  • Vytvorenie dlhodobých partnerstiev medzi vládnymi agentúrami, školami, komunitami a zainteresovanými stranami zo súkromného sektora s cieľom zabezpečiť trvalú podporu iniciatív v oblasti zdravého stravovania.

  • Prijatie udržateľných postupov na minimalizáciu plytvania potravinami a podporu šetrného zaobchádzania so životným prostredím.

  • Pestovanie kultúry zdravia a wellness v školách a komunitách so zameraním na posilnenie kritického myslenia jednotlivcov, aby sa mohli informovane rozhodovať o svojej strave a životnom štýle.

Opatrenia spojené s požadovaným výsledkom sa zaviazali prijať farmári, mimovládne organizácie, bratislavské mestské časti, maloobchod, veľkoobchod, školské stravovacie zariadenia, škôlky a školy, ministerstvo školstva, ministerstvo životného prostredia a Aliancia stredoškolákov, influenceri počas stretnutia v BA, MČ Staré mesto v roku 2024.