Súhrn výsledkov prieskumu o udržateľnom vzdelávaní a školskom stravovaní
V česko-slovenskom projekte so Skutečně zdravou školou sme mapovali a porovnávali situáciu v oboch krajinách v súvislosti so vzdelávaním pre udržateľnosť a s udržateľnými systémami školského stravovania.
Vzdelávanie pre udržateľnosť
Prieskum o vzdelávaní pre udržateľnosť bol realizovaný medzi pedagógmi zo zapojených škôl. Cieľom prieskumu bolo zhromaždiť informácie o zapojení škôl do vzdelávacích programov týkajúcich sa trvalej udržateľnosti, aj o tom, ako témy - udržateľné stravovanie a klimatické zmeny sú integrované do vzdelávacieho procesu.
Závery prieskumu:
-
Zúčastnené školy na Slovensku a v Českej republike sa aktívne zapájajú do rôznych vzdelávacích programov, ktoré sa zaoberajú témou udržateľnosti. Medzi najčastejšie uvádzané programy patrili Skutočne zdravá škola, Ekoškola, Škola pro udržitelný život a Zelená škola.
-
Školy sa v prieskume zhodujú, že vzdelávanie o trvalej udržateľnosti sa považuje za dôležitú súčasť školského vzdelávacieho programu. Väčšina škôl uviedla, že všetci žiaci absolvujú vzdelávanie o dôsledkoch zmeny klímy a zásadách udržateľnosti v oblasti poľnohospodárstva, distribúcie a spotreby potravín.
-
Väčšina škôl disponuje školskou zeleninovou záhradou a všetky triedy sa aktívne zúčastňujú vzdelávacích a pestovateľských aktivít na tejto záhrade.
-
Napriek tomu, že návštevy fariem či výrobcov potravín sú súčasťou vzdelávania len v menšej miere, učitelia sa snažia tému udržateľnosti a stravovania integrovať do rôznych vyučovacích predmetov a aktivít.
-
Tieto zistenia poukazujú na aktívne úsilie škôl o integrovanie tém udržateľnosti do vzdelávacieho procesu a svedčia o ich aktívnom záujme o zdravie žiakov a ochranu životného prostredia.
Udržateľné školské stravovanie
Prieskum o systémoch udržateľného školského stravovania bol realizovaný medzi zamestnancami školských jedální. Cieľom bolo zistiť, do akej miery systém školského stravovania zahŕňa prvky udržateľnosti - najmä používanie miestnych a sezónnych produktov z certifikovaných ekologických systémov, zapojenie malých a stredných podnikateľov.
Závery prieskumu:
-
Obe krajiny prejavujú záujem o využívanie regionálnych a biopotravín pri školskom stravovaní.
-
Vysoká účasť škôl v nákupe od regionálnych poľnohospodárov naznačuje dôležitosť tejto iniciatívy, avšak hlavnými prekážkami sú nedostatočné možnosti zásobovania a vysoké ceny.
-
Napriek tomu zvýšená účasť v nákupe biopotravín poskytuje žiakom viac zdravých možností. Potenciál pre ďalšie zlepšenia spočíva v podpore regionálnych dodávateľov a zlepšení kvality a dostupnosti týchto produktov.
Kompletné výsledky oboch prieskumov nájdete v správe o stave vzdelávania pre udržateľnosť a školského stravovania.