MŠ, Ladce
Postup v programe
Angažovanosť a kultúra stravovania
Na našej škole funguje Akčná skupina (AS) pre zdravé stravovanie, ktorá preskúmala kultúru stravovania v škole a dohodla sa na svojich ďalších aktivitách.
S rodičmi konzultujeme možnosti zlepšenia školského stravovania. Narodeniny a meniny oslavujeme dobrým jedlom resp. oslavným rituálom.
Informujeme rodičov o zložení pokrmov v školskej jedálni a o aktivitách programu Skutočne zdravá škola a pozývame ich, aby prišli osobne niektoré jedlá ochutnať.
Naši pedagógovia pomáhajú sprevádzať deti v pozitívnej atmosfére a zabezpečujú v jedálni pokojný a pozitívny priebeh obeda.
Pri upratovaní priestorov škôlky a umývaní riadu
v školskej jedálni/kuchyni sme zahájili prechod
na ekologicky šetrné čistiace a umývacie prostriedky.
Kvalita jedla a miesto jeho pôvodu (v spolupráci s našou školskou jedálňou)
Školská jedáleň pri príprave pokrmov spĺňa všetky odporúčania na kvalitu a zostavenie jedálneho lístka uvedené v Aplikácii princípov k MSN a receptúram pre školské stravovanie.
Najmenej 75 % všetkých jedál je vyrobených z čerstvých, nespracovaných surovín či potravín.
Čerstvé, vopred nespracované suroviny a potraviny nakupuje jedáleň od pestovateľov, chovateľov a výrobcov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji, pokiaľ sú dostupné.
Pokrmy v jedálnom lístku odrážajú sezónnosť a všetky sezónne suroviny sú v texte jedálnička zreteľne označené.
V materskej škôlke, na webe alebo sociálnych sieťach škôlky sú k dispozícii informácie o pôvode použitých potravín.
Pracovníci školskej jedálne sa zapájajú do vzdelávacích a osvetových aktivít a aspoň raz ročne sa vzdelávajú v oblasti zdravej výživy a varenia.
Deti a pracovníci materskej škôlky majú prístup k pitnej vode podľa potreby celý deň. Dosladzované nápoje sú bez výnimky nahradené nápojmi nesladenými.
Podávanie čerstvej zeleniny a ovocia je na dennej báze - kusové, vo forme šalátu či oblohy. V jedálnom lístku je minimálne 1x týždenne zaradená ryba, ako hlavné jedlo alebo polievka a 2x týždenne zaradená strukovina, ako polievka alebo hlavné jedlo.
Školská jedáleň absolvovala vzdelávaciu a konzultačnú službu Analýza školskej jedálne a prijala z nej vyplývajúce odporúčania.
Vzdelávánie o jedle a stravovaní
Výučba o jedle, zásadách udržateľnosti v oblasti poľnohospodárstva a zásadách zdravej výživy je súčasťou školského vzdelávacieho programu. Zapojenie školy do programu Skutočne zdravá škôlka je výslovne uvedené ako súčasť ŠVP, napr. v kapitole „školské projekty“.
Všetky deti majú možnosť zúčastniť sa činností spojených so vzdelávaním o základoch varenia.
Zahájili sme kroky k vytvoreniu školskej zeleninovej
a ovocnej záhrady a pracujeme na zaradení záhradkarských aktivít do ŠVP.
V rámci výučby organizujeme každý rok návštevy fariem.
Miestne spoločenstvo a spolupráca
Aktívne sa snažíme zapájať rodičov detí a verejnosť do našich pestovateľských a kulinárskych aktivít. Organizujeme akcie na tému udržateľného stravovania.
Naše skúsenosti z programu Skutočne zdravá škôlka zdieľame s ostatnými školami, rodičmi a verejnosťou.
Angažovanosť a kultúra stravovania
Školská rada alebo vedenie školy odsúhlasilo Plán zdravého stravovania. Stanovilo kroky a harmonogram k jeho naplneniu.
Deti sa stravujú v príjemnej a pokojnej atmosfére tak, aby mali dostatok času si jedlo vychutnať. Kontrolujeme prostredie v jedálni z pohľadu nezdravej hladiny zvuku, osvetlenia.
Pri upratovaní jedálne a priestorov škôlky sa používajú prevažne ekologicky šetrné čistiace a umývacie prostriedky.
Kvalita jedla a miesto jeho pôvodu (v spolupráci s našou školskou jedálňou)
Staré - Čerstvé a nespracované suroviny, ktoré školská jedáleň nakupuje pre prípravu pokrmov pochádzajú od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou v okruhu do 150 km od sídla školskej jedálne, najmenej v 20 % (v účtovnej hodnote) z nakúpených surovín.
Nové - Minimálne 50 % (v účtovnej hodnote) nakúpených čerstvých, nespracovaných surovín a potravín pochádza od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji.
Minimálne 5 % surovín (v účtovnej hodnote) pochádza z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva – bioprodukt alebo biopotravina.
Kuracie mäso pochádza z vysoko šetrných chovov a/alebo aspoň 10 % pochádza z ekologických chovov.
Na prípravu jedál sa prednostne používajú vajcia z voľných výbehov (označené „1“).
Školská jedáleň používa prednostne sladkovodné ryby z chovu v SR a morské ryby a plody z udržateľných zdrojov, pokiaľ sú dostupné.
Vzdelávánie o jedle a stravovaní
Zabezpečili sme, aby deti pestovali plodiny ekologicky
šetrným spôsobom.
Aspoň raz ročne deti s pedagógmi pripravia pokrm zo surovín, ktoré sami vypestovali na školskej záhrade.
Miestne spoločenstvo a spolupráca
Organizujeme akcie s cieľom zapojiť do našich pestovateľských a kulinárskych aktivít deti a ich rodičov a verejnosť.
Angažovanosť a kultúra stravovania
Minimalizujeme objem biologického odpadu a obalového materiálu v spolupráci s dodávateľmi surovín pre školskú jedáleň.
Kvalita jedla a miesto jeho pôvodu (v spolupráci s našou školskou jedálňou)
Najmenej 80% (v účtovnej hodnote) nakúpených čerstvých a nespracovaných surovín pochádza od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji.
Minimálne 10 % surovín (v účtovnej hodnote) pochádza z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva.
Na prípravu jedál sú používané vajcia z voľných výbehov (označenie „1“) alebo z ekologických chovov („0“).
Pri zostavovaní jedálneho lístka sa sladké múčne jedlo podáva najviac 1x mesačne.
Školská jedáleň pri príprave pokrmov podporuje regionálne kulinárske tradície.
Vzdelávánie o jedle a stravovaní
Deti a rodičia majú možnosť zúčastniť sa praktických mimoškolských aktivít organizovaných na miestnych farmách.
Miestne spoločenstvo a spolupráca
Rodičia našich detí a verejnosť sa aktívne podieľajú na školských aktivitách v oblasti varenia, záhradkárčenia a spolupráce s miestnymi poľnohospodármi a potravinármi.