Koordinátorka Hanka a jej skúsenosti so stravovaním na dánskych školách
Hanka je študentkou tretieho ročníka odboru ¨Global Nutrition and Health“ v Dánsku. K tomuto štúdiu ju viedla láska k jedlu a záujem o kvalitné potraviny. Momentálne je stážistkou pre projekt Skutočne zdravá škola, v ktorom je koordinátorkou pre zapojené školy. Prečítajte si, ako sa spolupodieľala na zlepšovaní kultúry stravovania na dánskych školách.
Štúdium v Dánsku má tú výhodu, že študenti majú príležitosť vyskúšať si rozličné teórie v praxi. Ako semestrový projekt mali v skupinách zrealizovať intervenciu so zameraním na výživu. Keďže všetkých členov Hankinej skupiny zaujímalo školské prostredie, vybrali si práve prácu s jedálňou na jednej z dánskych základných škôl. Cieľom tohto projektu bolo zistiť, či deti navštevujúce školskú jedáleň budú mať záujem o nové jedlá, chute a potraviny, ktoré nepoznajú. Tiež chceli zvýšiť výživovú hodnotu jedál, ktoré v jedálňach predávajú. Viac vám už vysvetlí Hanka.
Ako to v Dánsku funguje?
Väčšina dánskych základných škôl má jedálne fungujúce na princípe bufetu, kde si študenti môžu zakúpiť nejaké menšie jedlo počas dňa. Aj keď deti dostávajú čerstvé a kvalitné mlieko každý deň, málo jedál v ponuke je teplých a čerstvých (teda nie polotovarových). Medzi najčastejšie jedlá v ponuke patrí pizzová rolka, sendvič alebo studený cestovinový šalát. Práve z tohto dôvodu si mnoho študentov nosí jedlo z domu, ktoré ale často krát žiaľ nebýva omnoho lepšie ako to v školských jedálňach. Mnoho škôl sa vyhovára na málo finančných zdrojov, no počas nášho projektu sme dokázali, že z dostupných peňazí sa dajú pripraviť teplé, výživné a hlavne chutné obedy.
Prvý krok k zmene
Ako prvý krok sme sa rozhodli osloviť samotných študentov, aby sme zistili, ako vnímajú momentálnu ponuku jedál na škole. Vyrobili sme dotazník, kde sme sa študentov pýtali, čo sa im na jedlách páči, čo im nie je až tak po vôli, aké jedlá by privítali a koľkí z nich si jedlo radšej nosia z domu. Výsledky nás neprekvapili, keďže sme mali možnosť nahliadnuť do samotnej kuchyne. Študenti si sťažovali na malý výber teplých jedál, na chuť niektorých jedál a na hygienické podmienky varenia. Väčšina študentov povedala, že si radšej nosia obedy a desiaty z domu, pretože iba tak si môžu byť istí tým, čo jedia.
Čo priniesli výsledky prieskumu?
Z dotazníka sme mohli vidieť, ako deťom záleží na tom čo jedia, a ako by veľmi privítali zmenu jedálnička. Preto sme sa ako skupina rozhodli, vytvoriť akýsi prototyp obedov, aby sme zistili, či by sa takáto zmena ujala u študentov, ale aj u kuchárok. Jednotlivé jedlá sme sa snažili prispôsobiť chutiam opýtaných študentov, ale aj priniesť nové chute a tiež ponúknuť vegetariánsku alternatívu. Vybrali sme si dva dni v týždni, kedy sme prišli skoro ráno do školy, aby sme spolu s kuchárkou pripravili obedy pre 150 detí.
Prvý deň sme pripravili Lasagne, ktoré väčšina detí označila ako ich najobľúbenejšie jedlo. My sme ich ale obohatili o množstvo čerstvej zeleniny, celozrnných cestovín a organického hovädzieho mäsa. Týmto sme chceli deťom ukázať, že aj ich obľúbené jedlo môže byť zdravé, plné živín a veľmi chutné zároveň. Do ponuky sme tiež pridali vegetariánsku možnosť, kde sme namiesto mäsa použili šošovicu. Ako sme predpokladali, o vegetariánske Lasagne nebol veľký záujem, a akonáhle sa mäsová možnosť vypredala, študenti si so sklamaním kúpili bezmäsitú možnosť. Po niekoľkých minútach sa vracali s nadšením, aké sú tie vegetariánske Lasagne výborné, a či by si mohli kúpiť ešte jednu porciu. Bolo pre nás dôležité, aby sme deťom predstavili aj iné jedlá než len tie, na aké sú zvyknuté. A tak sa obľúbenou alternatívou stala aja vegetariánska obmena toho, čo už dobre poznajú.
Na druhý deň prípravy obedov sme si vybrali jedlo, ktoré obvykle v jedálni nemávajú, a to bolo stir-fry na ázijský spôsob, so zeleninou, kuracím mäsom a jazmínovou ryžou. Vegetariánska možnosť obsahovala zeleninu a vajíčka ako zdroj bielkovín. Všetky ingrediencie vrátane omáčky sme si pripravili sami, aby sme aj pani kuchárkam ukázali, že takáto príprava nie je vôbec zložitá a zdĺhavá, a že takto pripravené potraviny sú jednoznačne výživnejšie a chutnejšie ako polotovary. Vedeli sme, že omamná vôňa tohto jedla priláka veľa hladošov, a tak aj bolo. Deťom stir-fry veľmi chutilo, najmä kvôli rozmanitosti farieb a chutí.
Výsledky?
Tento malý projekt sme vyhodnotili ako veľmi úspešný, keďže na podnet našej intervencie vznikla študentská rada, ktorá sa bude naďalej zaoberať zlepšovaním stravovania v jedálni. Náš cieľ, ukázať deťom a škole, ako jednoducho sa dajú pripraviť zdravé a dobré obedy, sme splnili, ďalšie kroky k zlepšeniu už musíme nechať na nich. Ja osobne som sa počas tohto projektu veľa naučila - najmä to, že keď dáme deťom šancu skúšať nové veci, objavovať chute a potraviny, môžeme tým veľmi pozitívne zmeniť ich pohľad na jedlo.