ZŠ s MŠ, Krčava

Informácie

Krčava 184
07251 Krčava
Košický kraj

zssmskrcava184@gmail.com

Postup v programe

Angažovanosť a kultúra stravovania

MŠ - Na našej škole funguje Akčná skupina (AS) pre zdravé stravovanie, ktorá preskúmala kultúru stravovania v škole a dohodla sa na svojich ďalších aktivitách.
MŠ - S rodičmi konzultujeme možnosti zlepšenia školského stravovania. Narodeniny a meniny oslavujeme dobrým jedlom resp. oslavným rituálom.
MŠ - Informujeme rodičov o zložení pokrmov v školskej jedálni a o aktivitách programu Skutočne zdravá škola a pozývame ich, aby prišli osobne niektoré jedlá ochutnať.
MŠ - Naši pedagógovia pomáhajú sprevádzať deti v pozitívnej atmosfére a zabezpečujú v jedálni pokojný a pozitívny priebeh obeda.
MŠ - Pri upratovaní priestorov škôlky a umývaní riadu v školskej jedálni/kuchyni sme zahájili prechod na ekologicky šetrné čistiace a umývacie prostriedky.
ZŠ - Na našej škole funguje Akčná skupina (AS) pre zdravé stravovanie, ktorá preskúmala kultúru stravovania v škole a dohodla sa na svojich ďalších aktivitách.
ZŠ - S rodičmi a žiakmi konzultujeme možnosti zlepšenia školského stravovania.
ZŠ - Informujeme rodičov o zložení pokrmov v školskej jedálni a o aktivitách programu Skutočne zdravá škola a pozývame ich, aby prišli osobne niektoré jedlá ochutnať.
ZŠ - Podporujeme žiakov, aby sami prichádzali s nápadmi na zlepšenie školského stravovania a najlepšie nápady realizujeme v praxi.
ZŠ - Zahájili sme prvé kroky systémového riešenia, ktoré povedú k pokojnému a pozitívnemu priebehu obeda.
ZŠ - Pri upratovaní priestorov školy a umývaní riadu v školskej jedálni/kuchyni sme zahájili prechod na ekologicky šetrné čistiace a umývacie prostriedky.

Kvalita jedla a miesto jeho pôvodu (v spolupráci s našou školskou jedálňou)

MŠ - Školská jedáleň pri príprave pokrmov spĺňa všetky odporúčania na kvalitu a zostavenie jedálneho lístka uvedené v Aplikácii princípov k MSN a receptúram pre školské stravovanie.
MŠ -Najmenej 75 % všetkých jedál je vyrobených z čerstvých, nespracovaných surovín či potravín.
MŠ - Čerstvé, vopred nespracované suroviny a potraviny nakupuje jedáleň od pestovateľov, chovateľov a výrobcov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji, pokiaľ sú dostupné.
MŠ - Pokrmy v jedálnom lístku odrážajú sezónnosť a všetky sezónne suroviny sú v texte jedálnička zreteľne označené.
MŠ - V materskej škôlke, na webe alebo sociálnych sieťach škôlky sú k dispozícii informácie o pôvode použitých potravín.
MŠ - Pracovníci školskej jedálne sa zapájajú do vzdelávacích a osvetových aktivít a aspoň raz ročne sa vzdelávajú v oblasti zdravej výživy a varenia.
MŠ - Deti a pracovníci materskej škôlky majú prístup k pitnej vode podľa potreby celý deň. Dosladzované nápoje sú bez výnimky nahradené nápojmi nesladenými.
MŠ - Podávanie čerstvej zeleniny a ovocia je na dennej báze - kusové, vo forme šalátu či oblohy. V jedálnom lístku je minimálne 1x týždenne zaradená ryba, ako hlavné jedlo alebo polievka a 2x týždenne zaradená strukovina, ako polievka alebo hlavné jedlo.
MŠ - Školská jedáleň absolvovala vzdelávaciu a konzultačnú službu Analýza školskej jedálne a prijala z nej vyplývajúce odporúčania.
ZŠ - Školská jedáleň pri príprave pokrmov spĺňa všetky odporúčania na kvalitu a zostavenie jedálneho lístka uvedené v Aplikácii princípov k MSN a receptúram pre školské stravovanie.
ZŠ - Najmenej 75 % všetkých jedál je vyrobených z čerstvých, nespracovaných surovín či potravín.
ZŠ - Čerstvé, vopred nespracované suroviny a potraviny nakupuje jedáleň od pestovateľov, chovateľov a výrobcov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji, pokiaľ sú dostupné.
ZŠ - Pokrmy v jedálnom lístku odrážajú sezónnosť a všetky sezónne suroviny sú v texte jedálnička zreteľne označené.
ZŠ - V školskej jedálni, na webovej stránke alebo sociálnych sieťach školy sú k dispozícii informácie o pôvode použitých surovín.
ZŠ - Pracovníci školskej jedálne sa zapájajú do vzdelávacích a osvetových aktivít a sú aspoň raz ročne preškolení v oblasti zdravej výživy a varenia.
ZŠ - Deti, žiaci, študenti a pracovníci školy majú prístup k pitnej vode podľa potreby celý deň. Dosladzované nápoje sú bez výnimky nahradené nápojmi nesladenými.
ZŠ - Podávanie čerstvej zeleniny a ovocia je na dennej báze - kusové, vo forme šalátu či oblohy. V jedálnom lístku je minimálne 1x týždenne zaradená ryba, ako hlavné jedlo alebo polievka a 2x týždenne zaradená strukovina, ako polievka alebo hlavné jedlo.
ZŠ - Školská jedáleň absolvovala vzdelávaciu a konzultačnú službu Analýza školskej jedálne a prijala z nej vyplývajúce odporúčania.

Vzdelávánie o jedle a stravovaní

MŠ - Výučba o jedle, zásadách udržateľnosti v oblasti poľnohospodárstva a zásadách zdravej výživy je súčasťou školského vzdelávacieho programu. Zapojenie školy do programu Skutočne zdravá škôlka je výslovne uvedené ako súčasť ŠVP, napr. v kapitole „školské projekty“.
MŠ - Všetky deti majú možnosť zúčastniť sa činností spojených so vzdelávaním o základoch varenia.
MŠ - Zahájili sme kroky k vytvoreniu školskej zeleninovej a ovocnej záhrady a pracujeme na zaradení záhradkarských aktivít do ŠVP.
MŠ - V rámci výučby organizujeme každý rok návštevy fariem.
ZŠ - Výučba o jedle, zásadách udržateľnosti v oblasti poľnohospodárstva a zásadách zdravej výživy je súčasťou školského vzdelávacieho programu. Zapojenie školy do programu Skutočne zdravá škola je výslovne uvedené ako súčasť ŠVP, napr. v kapitole „školské projekty“.
ZŠ - Všetci žiaci (chlapci aj dievčatá) majú v rámci školskej dochádzky možnosť zúčastniť sa hodín varenia.
ZŠ - Zahájili sme kroky k vytvoreniu školskej zeleninovej a ovocnej záhrady a pracujeme na zaradení záhradkarských aktivít do ŠVP.
ZŠ - V rámci výučby organizujeme každý rok návštevy fariem.
ZŠ - Absolvovali sme audit zvyškov jedla v školskej jedálni a prijali opatrenia k predchádzaniu vzniku odpadov v školskej jedálni.

Miestne spoločenstvo a spolupráca

MŠ - Aktívne sa snažíme zapájať rodičov detí a verejnosť do našich pestovateľských a kulinárskych aktivít. Organizujeme akcie na tému udržateľného stravovania.
MŠ - Naše skúsenosti z programu Skutočne zdravá škôlka zdieľame s ostatnými školami, rodičmi a verejnosťou.
ZŠ - Aktívne sa snažíme zapájať rodičov žiakov a verejnosť do našich pestovateľských a kulinárskych aktivít. Organizujeme akcie na tému udržateľného stravovania.
ZŠ - Naše skúsenosti z programu Skutočne zdravá škola zdieľame s ostatnými školami, rodičmi a verejnosťou.
0/42

Angažovanosť a kultúra stravovania

MŠ - Školská rada alebo vedenie školy odsúhlasilo Plán zdravého stravovania. Stanovilo kroky a harmonogram k jeho naplneniu.
MŠ - Deti sa stravujú v príjemnej a pokojnej atmosfére tak, aby mali dostatok času si jedlo vychutnať. Kontrolujeme prostredie v jedálni z pohľadu nezdravej hladiny zvuku, osvetlenia.
MŠ - Pri upratovaní jedálne a priestorov škôlky sa používajú prevažne ekologicky šetrné čistiace a umývacie prostriedky.
ZŠ - Školská rada alebo vedenie školy odsúhlasilo Plán zdravého stravovania. Stanovilo kroky a harmonogram k jeho naplneniu.
ZŠ - Pri zostavovaní rozvrhu má obedová prestávka prioritu.
ZŠ - Zabezpečíme, aby príslušní učitelia mali dostatočné vedomosti a skúsenosti na vedenie pestovateľských hodín a hodín varenia.
ZŠ - Edukujeme rodičov, aby svojim deťom nedávali na desiatu priemyselne spracované pochutiny.
ZŠ - Žiaci sa stravujú v príjemnej a pokojnej atmosfére tak, aby mali dostatok času si jedlo vychutnať. Kontrolujeme prostredie v jedálni z pohľadu nezdravej hladiny zvuku, osvetlenia.
ZŠ - Pri upratovaní jedálne a priestorov školy sa používajú prevažne ekologicky šetrné čistiace a umývacie prostriedky.

Kvalita jedla a miesto jeho pôvodu (v spolupráci s našou školskou jedálňou)

MŠ - Staré - Čerstvé a nespracované suroviny, ktoré školská jedáleň nakupuje pre prípravu pokrmov pochádzajú od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou v okruhu do 150 km od sídla školskej jedálne, najmenej v 20 % (v účtovnej hodnote) z nakúpených surovín.
MŠ - Nové - Minimálne 50 % (v účtovnej hodnote) nakúpených čerstvých, nespracovaných surovín a potravín pochádza od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji.
MŠ - Minimálne 5 % surovín (v účtovnej hodnote) pochádza z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva – bioprodukt alebo biopotravina.
MŠ - Kuracie mäso pochádza z vysoko šetrných chovov a/alebo aspoň 10 % pochádza z ekologických chovov.
MŠ - Na prípravu jedál sa prednostne používajú vajcia z voľných výbehov (označené „1“).
MŠ - Školská jedáleň používa prednostne sladkovodné ryby z chovu v SR a morské ryby a plody z udržateľných zdrojov, pokiaľ sú dostupné.
ZŠ - Staré - Čerstvé a nespracované suroviny, ktoré školská jedáleň nakupuje pre prípravu pokrmov pochádzajú od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou v okruhu do 150 km od sídla školskej jedálne, najmenej v 20 % (v účtovnej hodnote) z nakúpených surovín.
ZŠ - Minimálne 50 % (v účtovnej hodnote) nakúpených čerstvých, nespracovaných surovín a potravín pochádza od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji.
ZŠ - Minimálne 5 % surovín (v účtovnej hodnote) pochádza z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva – bioprodukt alebo biopotravina.
ZŠ - Školská jedáleň ponúka možnosť výberu najmenej z dvoch jedál, pričom jedno jedlo spĺňa podmienky pre bezmäsitú a/alebo bezmliečnu stravu.
ZŠ - Kuracie mäso pochádza z veľmi šetrných chovov a/alebo aspoň 10 % pochádza z ekologických chovov.
ZŠ - Na prípravu jedál sa prednostne používajú vajcia z voľných výbehov (označené „1“).
ZŠ - Školská jedáleň používa prednostne sladkovodné ryby z chovu v SR a morské ryby a plody z udržateľných zdrojov, pokiaľ sú dostupné.

Vzdelávánie o jedle a stravovaní

MŠ - Zabezpečili sme, aby deti pestovali plodiny ekologicky šetrným spôsobom.
MŠ - Aspoň raz ročne deti s pedagógmi pripravia pokrm zo surovín, ktoré sami vypestovali na školskej záhrade.
ZŠ - Zabezpečili sme, aby žiaci pestovali plodiny ekologicky, v rámci pestovateľských hodin.
ZŠ - Založili sme krúžok varenia a naši žiaci v ňom varia zo sezónnych a lokálnych potravín a biopotravín. Aj zo surovín, ktoré sami vypestovali v školskej záhrade.
ZŠ - Podporujeme následné vzdelávanie žiakov 9. ročníkov a študentov maturitných ročníkov formou prednášky o možnostiach štúdia na stredných a vysokých školách so zameraním na gastronomický a poľnohospodársky sektor.
ZŠ - Jeden alebo viac ročníkov udržiava počas školského roka kontakt s miestnym poľnohospodárskym podnikom alebo farmárom a aspoň raz ročne ich navštívi.
ZŠ - Naši žiaci premýšľajú a diskutujú o etických a ekologických aspektoch stravovania. Spolu so žiakmi sa snažíme zmenšovať ekologickú stopu školského stravovania. Množstvo vyhadzovaného jedla v školskej jedálni sa za posledné 2 roky znížilo a naďalej sa usilujeme o minimalizáciu množstva vyhadzovaného jedla.

Miestne spoločenstvo a spolupráca

MŠ - Organizujeme akcie s cieľom zapojiť do našich pestovateľských a kulinárskych aktivít deti a ich rodičov a verejnosť.
ZŠ - Organizujeme akcie s cieľom zapojiť do našich pestovateľských a kulinárskych aktivít žiakov a ich rodičov a verejnosť.
0/31

Angažovanosť a kultúra stravovania

MŠ - Minimalizujeme objem biologického odpadu a obalového materiálu v spolupráci s dodávateľmi surovín pre školskú jedáleň.
ZŠ - Naši žiaci môžu navrhnúť úpravy v školskej jedálni a vytvoriť príjemný a pokojný priestor pre stolovanie.
ZŠ - Minimalizujeme objem biologického odpadu a obalového materiálu v spolupráci s dodávateľmi surovín pre školskú jedáleň.

Kvalita jedla a miesto jeho pôvodu (v spolupráci s našou školskou jedálňou)

MŠ - Najmenej 80% (v účtovnej hodnote) nakúpených čerstvých a nespracovaných surovín pochádza od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji.
MŠ - Minimálne 10 % surovín (v účtovnej hodnote) pochádza z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva.
MŠ - Na prípravu jedál sú používané vajcia z voľných výbehov (označenie „1“) alebo z ekologických chovov („0“).
MŠ - Pri zostavovaní jedálneho lístka sa sladké múčne jedlo podáva najviac 1x mesačne.
MŠ - Školská jedáleň pri príprave pokrmov podporuje regionálne kulinárske tradície.
ZŠ - Najmenej 80% (v účtovnej hodnote) nakúpených čerstvých a nespracovaných surovín pochádza od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji.
ZŠ - Minimálne 10 % surovín (v účtovnej hodnote) pochádza z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva.
ZŠ - Na prípravu jedál sa používajú vajcia z voľných výbehov (označenie „1“) alebo z ekologických chovov („0“).
ZŠ - Pri zostavovaní jedálneho lístka sa sladké múčne jedlo podáva najviac 1x mesačne.
ZŠ - Školská jedáleň pri príprave pokrmov podporuje regionálne kulinárske tradície.

Vzdelávánie o jedle a stravovaní

MŠ - Deti a rodičia majú možnosť zúčastniť sa praktických mimoškolských aktivít organizovaných na miestnych farmách.
ZŠ - Každý žiak našej školy absolvuje v priebehu školskej dochádzky hodiny varenia v rozsahu min. 15 hodín výuky.
ZŠ - Každý žiak našej školy má príležitosť zapojiť sa do aktivít ekologického pestovania plodín na školskom pozemku alebo v budove školy pre potreby školskej jedálne a cvičnej kuchynky.
ZŠ - Žiaci sa aktívne zapájajú do mapovania regionálneho gastronomického dedičstva a vyhľadávajú tradičné regionálne receptúry a gastronomické tradície.
ZŠ - Naši žiaci sa môžu zúčastniť praktických mimoškolských aktivít, organizovaných na miestnych farmách.

Miestne spoločenstvo a spolupráca

MŠ - Rodičia našich detí a verejnosť sa aktívne podieľajú na školských aktivitách v oblasti varenia, záhradkárčenia a spolupráce s miestnymi poľnohospodármi a potravinármi.
ZŠ - Rodičia našich žiakov a verejnosť sa aktívne podieľajú na školských aktivitách v oblasti varenia, záhradkárčenia a spolupráce s miestnymi poľnohospodármi a potravinármi.
0/20
Späť na zoznam