ZŠ P. K. Hostinského, Rimavská Sobota

Informácie

Družstevná 835
98001 Rimavská Sobota
Banskobystrický kraj

www.zshostrs.edupage.org

Postup v programe

Angažovanosť a kultúra stravovania

ZŠ - Na našej škole funguje Akčná skupina (AS) pre zdravé stravovanie, ktorá preskúmala kultúru stravovania v škole a dohodla sa na svojich ďalších aktivitách.
ZŠ - S rodičmi a žiakmi konzultujeme možnosti zlepšenia školského stravovania.
ZŠ - Informujeme rodičov o zložení pokrmov v školskej jedálni a o aktivitách programu Skutočne zdravá škola a pozývame ich, aby prišli osobne niektoré jedlá ochutnať.
ZŠ - Podporujeme žiakov, aby sami prichádzali s nápadmi na zlepšenie školského stravovania a najlepšie nápady realizujeme v praxi.
ZŠ - Zahájili sme prvé kroky systémového riešenia, ktoré povedú k pokojnému a pozitívnemu priebehu obeda.
ZŠ - Pri upratovaní priestorov školy a umývaní riadu v školskej jedálni/kuchyni sme zahájili prechod na ekologicky šetrné čistiace a umývacie prostriedky.

Kvalita jedla a miesto jeho pôvodu (v spolupráci s našou školskou jedálňou)

ZŠ - Školská jedáleň pri príprave pokrmov spĺňa všetky odporúčania na kvalitu a zostavenie jedálneho lístka uvedené v Aplikácii princípov k MSN a receptúram pre školské stravovanie.
ZŠ - Najmenej 75 % všetkých jedál je vyrobených z čerstvých, nespracovaných surovín či potravín.
ZŠ - Čerstvé, vopred nespracované suroviny a potraviny nakupuje jedáleň od pestovateľov, chovateľov a výrobcov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji, pokiaľ sú dostupné.
ZŠ - Pokrmy v jedálnom lístku odrážajú sezónnosť a všetky sezónne suroviny sú v texte jedálnička zreteľne označené.
ZŠ - V školskej jedálni, na webovej stránke alebo sociálnych sieťach školy sú k dispozícii informácie o pôvode použitých surovín.
ZŠ - Pracovníci školskej jedálne sa zapájajú do vzdelávacích a osvetových aktivít a sú aspoň raz ročne preškolení v oblasti zdravej výživy a varenia.
ZŠ - Deti, žiaci, študenti a pracovníci školy majú prístup k pitnej vode podľa potreby celý deň. Dosladzované nápoje sú bez výnimky nahradené nápojmi nesladenými.
ZŠ - Podávanie čerstvej zeleniny a ovocia je na dennej báze - kusové, vo forme šalátu či oblohy. V jedálnom lístku je minimálne 1x týždenne zaradená ryba, ako hlavné jedlo alebo polievka a 2x týždenne zaradená strukovina, ako polievka alebo hlavné jedlo.
ZŠ - Školská jedáleň absolvovala vzdelávaciu a konzultačnú službu Analýza školskej jedálne a prijala z nej vyplývajúce odporúčania.

Vzdelávánie o jedle a stravovaní

ZŠ - Výučba o jedle, zásadách udržateľnosti v oblasti poľnohospodárstva a zásadách zdravej výživy je súčasťou školského vzdelávacieho programu. Zapojenie školy do programu Skutočne zdravá škola je výslovne uvedené ako súčasť ŠVP, napr. v kapitole „školské projekty“.
ZŠ - Všetci žiaci (chlapci aj dievčatá) majú v rámci školskej dochádzky možnosť zúčastniť sa hodín varenia.
ZŠ - Zahájili sme kroky k vytvoreniu školskej zeleninovej a ovocnej záhrady a pracujeme na zaradení záhradkarských aktivít do ŠVP.
ZŠ - V rámci výučby organizujeme každý rok návštevy fariem.
ZŠ - Absolvovali sme audit zvyškov jedla v školskej jedálni a prijali opatrenia k predchádzaniu vzniku odpadov v školskej jedálni.

Miestne spoločenstvo a spolupráca

ZŠ - Aktívne sa snažíme zapájať rodičov žiakov a verejnosť do našich pestovateľských a kulinárskych aktivít. Organizujeme akcie na tému udržateľného stravovania.
ZŠ - Naše skúsenosti z programu Skutočne zdravá škola zdieľame s ostatnými školami, rodičmi a verejnosťou.
0/22

Angažovanosť a kultúra stravovania

ZŠ - Školská rada alebo vedenie školy odsúhlasilo Plán zdravého stravovania. Stanovilo kroky a harmonogram k jeho naplneniu.
ZŠ - Pri zostavovaní rozvrhu má obedová prestávka prioritu.
ZŠ - Zabezpečíme, aby príslušní učitelia mali dostatočné vedomosti a skúsenosti na vedenie pestovateľských hodín a hodín varenia.
ZŠ - Edukujeme rodičov, aby svojim deťom nedávali na desiatu priemyselne spracované pochutiny.
ZŠ - Žiaci sa stravujú v príjemnej a pokojnej atmosfére tak, aby mali dostatok času si jedlo vychutnať. Kontrolujeme prostredie v jedálni z pohľadu nezdravej hladiny zvuku, osvetlenia.
ZŠ - Pri upratovaní jedálne a priestorov školy sa používajú prevažne ekologicky šetrné čistiace a umývacie prostriedky.

Kvalita jedla a miesto jeho pôvodu (v spolupráci s našou školskou jedálňou)

ZŠ - Staré - Čerstvé a nespracované suroviny, ktoré školská jedáleň nakupuje pre prípravu pokrmov pochádzajú od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou v okruhu do 150 km od sídla školskej jedálne, najmenej v 20 % (v účtovnej hodnote) z nakúpených surovín.
ZŠ - Minimálne 50 % (v účtovnej hodnote) nakúpených čerstvých, nespracovaných surovín a potravín pochádza od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji.
ZŠ - Minimálne 5 % surovín (v účtovnej hodnote) pochádza z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva – bioprodukt alebo biopotravina.
ZŠ - Školská jedáleň ponúka možnosť výberu najmenej z dvoch jedál, pričom jedno jedlo spĺňa podmienky pre bezmäsitú a/alebo bezmliečnu stravu.
ZŠ - Kuracie mäso pochádza z veľmi šetrných chovov a/alebo aspoň 10 % pochádza z ekologických chovov.
ZŠ - Na prípravu jedál sa prednostne používajú vajcia z voľných výbehov (označené „1“).
ZŠ - Školská jedáleň používa prednostne sladkovodné ryby z chovu v SR a morské ryby a plody z udržateľných zdrojov, pokiaľ sú dostupné.

Vzdelávánie o jedle a stravovaní

ZŠ - Zabezpečili sme, aby žiaci pestovali plodiny ekologicky, v rámci pestovateľských hodin.
ZŠ - Založili sme krúžok varenia a naši žiaci v ňom varia zo sezónnych a lokálnych potravín a biopotravín. Aj zo surovín, ktoré sami vypestovali v školskej záhrade.
ZŠ - Podporujeme následné vzdelávanie žiakov 9. ročníkov a študentov maturitných ročníkov formou prednášky o možnostiach štúdia na stredných a vysokých školách so zameraním na gastronomický a poľnohospodársky sektor.
ZŠ - Jeden alebo viac ročníkov udržiava počas školského roka kontakt s miestnym poľnohospodárskym podnikom alebo farmárom a aspoň raz ročne ich navštívi.
ZŠ - Naši žiaci premýšľajú a diskutujú o etických a ekologických aspektoch stravovania. Spolu so žiakmi sa snažíme zmenšovať ekologickú stopu školského stravovania. Množstvo vyhadzovaného jedla v školskej jedálni sa za posledné 2 roky znížilo a naďalej sa usilujeme o minimalizáciu množstva vyhadzovaného jedla.

Miestne spoločenstvo a spolupráca

ZŠ - Organizujeme akcie s cieľom zapojiť do našich pestovateľských a kulinárskych aktivít žiakov a ich rodičov a verejnosť.
0/19

Angažovanosť a kultúra stravovania

ZŠ - Naši žiaci môžu navrhnúť úpravy v školskej jedálni a vytvoriť príjemný a pokojný priestor pre stolovanie.
ZŠ - Minimalizujeme objem biologického odpadu a obalového materiálu v spolupráci s dodávateľmi surovín pre školskú jedáleň.

Kvalita jedla a miesto jeho pôvodu (v spolupráci s našou školskou jedálňou)

ZŠ - Najmenej 80% (v účtovnej hodnote) nakúpených čerstvých a nespracovaných surovín pochádza od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji.
ZŠ - Minimálne 10 % surovín (v účtovnej hodnote) pochádza z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva.
ZŠ - Na prípravu jedál sa používajú vajcia z voľných výbehov (označenie „1“) alebo z ekologických chovov („0“).
ZŠ - Pri zostavovaní jedálneho lístka sa sladké múčne jedlo podáva najviac 1x mesačne.
ZŠ - Školská jedáleň pri príprave pokrmov podporuje regionálne kulinárske tradície.

Vzdelávánie o jedle a stravovaní

ZŠ - Každý žiak našej školy absolvuje v priebehu školskej dochádzky hodiny varenia v rozsahu min. 15 hodín výuky.
ZŠ - Každý žiak našej školy má príležitosť zapojiť sa do aktivít ekologického pestovania plodín na školskom pozemku alebo v budove školy pre potreby školskej jedálne a cvičnej kuchynky.
ZŠ - Žiaci sa aktívne zapájajú do mapovania regionálneho gastronomického dedičstva a vyhľadávajú tradičné regionálne receptúry a gastronomické tradície.
ZŠ - Naši žiaci sa môžu zúčastniť praktických mimoškolských aktivít, organizovaných na miestnych farmách.

Miestne spoločenstvo a spolupráca

ZŠ - Rodičia našich žiakov a verejnosť sa aktívne podieľajú na školských aktivitách v oblasti varenia, záhradkárčenia a spolupráce s miestnymi poľnohospodármi a potravinármi.
0/12

Blog

  • Školský farmársky trh a deň zdravej výživy

    16. 10. 2024

    Deň zdravej výživy – 16. 10. 2024 Svetový deň zdravej výživy začal na našej škole školským farmárskym trhom. Žiaci z 1. a 2. stupňa, spolu so svojimi rodičmi, prezentovali...

    Celý článok
  • Návšteva farmy u Keľovcov vo Veľkých Teriakovciach, okres Rimavská Sobota

    24. 09. 2024

    Dňa 24.09.2024 sme boli na exkurziu na farme vo Veľkých Teriakovciach. Hneď ako sme prišli na farmu privítal nás pán Patrik Keľo. Potom si nás prevzala pani pracujúca na...

    Celý článok
  • Workshop

    19. 09. 2024

    OZ Skutočne zdravá škola zorganizovalo dňa 19.9.2024 na 1. hod. pre žiakov 7.C edukačný workshop venovaný jedlu a výžive. Pozostával z dvoch častí, teoretickej a praktickej....

    Celý článok
  • Deň zdravej výživy

    31. 10. 2022

    V pondelok 17.10.2022 si naši siedmaci na troch vyučovacích hodinách pripomenuli Svetový deň zdravej výživy. Vytvorili postery jedál, ovocia, zeleniny typických pre štáty,...

    Celý článok
  • Gaštanová jeseň

    25. 11. 2021

    Každoročne v mesiacoch september a október sa žiaci našej školy zapájajú do zberu gaštanov. Tie slúžia nielen ako potrava pre lesné zvieratá, ale využívajú sa i do mnohých...

    Celý článok
  • Deň zdravej výživy

    18. 11. 2021

    Deň zdravej výživy si žiaci 7.ročníka pripomenuli v pondelok, 18.10.2021, na prvých troch vyučovacích hodinách. Na úvod si prostredníctvom rozhlasu vypočuli informácie...

    Celý článok
  • Kráľovstvo zdravia volá o pomoc

    01. 10. 2021

    Kráľovstvo zdravia volá o pomoc bola téma, ktorá sa niesla v posledný septembrový deň na 1.stupni našej školy. Priblížili sme si dôležitosť zdravia, ako sa o seba starať,...

    Celý článok
Späť na zoznam