Katolícka ZŠ s MŠ sv. Jána Nepomuckého, Rožňava

Informácie

Kósu Schoppera 22
04801 Rožňava
Košický kraj

https://kzsms-zs.edupage.org/

Postup v programe

Angažovanosť a kultúra stravovania

MŠ - Na našej škole funguje Akčná skupina (AS) pre zdravé stravovanie, ktorá preskúmala kultúru stravovania v škole a dohodla sa na svojich ďalších aktivitách.
MŠ - S rodičmi konzultujeme možnosti zlepšenia školského stravovania. Narodeniny a meniny oslavujeme dobrým jedlom resp. oslavným rituálom.
MŠ - Informujeme rodičov o zložení pokrmov v školskej jedálni a o aktivitách programu Skutočne zdravá škola a pozývame ich, aby prišli osobne niektoré jedlá ochutnať.
MŠ - Naši pedagógovia pomáhajú sprevádzať deti v pozitívnej atmosfére a zabezpečujú v jedálni pokojný a pozitívny priebeh obeda.
MŠ - Pri upratovaní priestorov škôlky a umývaní riadu v školskej jedálni/kuchyni sme zahájili prechod na ekologicky šetrné čistiace a umývacie prostriedky.
ZŠ - Na našej škole funguje Akčná skupina (AS) pre zdravé stravovanie, ktorá preskúmala kultúru stravovania v škole a dohodla sa na svojich ďalších aktivitách.
ZŠ - S rodičmi a žiakmi konzultujeme možnosti zlepšenia školského stravovania.
ZŠ - Informujeme rodičov o zložení pokrmov v školskej jedálni a o aktivitách programu Skutočne zdravá škola a pozývame ich, aby prišli osobne niektoré jedlá ochutnať.
ZŠ - Podporujeme žiakov, aby sami prichádzali s nápadmi na zlepšenie školského stravovania a najlepšie nápady realizujeme v praxi.
ZŠ - Zahájili sme prvé kroky systémového riešenia, ktoré povedú k pokojnému a pozitívnemu priebehu obeda.
ZŠ - Pri upratovaní priestorov školy a umývaní riadu v školskej jedálni/kuchyni sme zahájili prechod na ekologicky šetrné čistiace a umývacie prostriedky.

Kvalita jedla a miesto jeho pôvodu (v spolupráci s našou školskou jedálňou)

MŠ - Školská jedáleň pri príprave pokrmov spĺňa všetky odporúčania na kvalitu a zostavenie jedálneho lístka uvedené v Aplikácii princípov k MSN a receptúram pre školské stravovanie.
MŠ -Najmenej 75 % všetkých jedál je vyrobených z čerstvých, nespracovaných surovín či potravín.
MŠ - Čerstvé, vopred nespracované suroviny a potraviny nakupuje jedáleň od pestovateľov, chovateľov a výrobcov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji, pokiaľ sú dostupné.
MŠ - Pokrmy v jedálnom lístku odrážajú sezónnosť a všetky sezónne suroviny sú v texte jedálnička zreteľne označené.
MŠ - V materskej škôlke, na webe alebo sociálnych sieťach škôlky sú k dispozícii informácie o pôvode použitých potravín.
MŠ - Pracovníci školskej jedálne sa zapájajú do vzdelávacích a osvetových aktivít a aspoň raz ročne sa vzdelávajú v oblasti zdravej výživy a varenia.
MŠ - Deti a pracovníci materskej škôlky majú prístup k pitnej vode podľa potreby celý deň. Dosladzované nápoje sú bez výnimky nahradené nápojmi nesladenými.
MŠ - Podávanie čerstvej zeleniny a ovocia je na dennej báze - kusové, vo forme šalátu či oblohy. V jedálnom lístku je minimálne 1x týždenne zaradená ryba, ako hlavné jedlo alebo polievka a 2x týždenne zaradená strukovina, ako polievka alebo hlavné jedlo.
MŠ - Školská jedáleň absolvovala vzdelávaciu a konzultačnú službu Analýza školskej jedálne a prijala z nej vyplývajúce odporúčania.
ZŠ - Školská jedáleň pri príprave pokrmov spĺňa všetky odporúčania na kvalitu a zostavenie jedálneho lístka uvedené v Aplikácii princípov k MSN a receptúram pre školské stravovanie.
ZŠ - Najmenej 75 % všetkých jedál je vyrobených z čerstvých, nespracovaných surovín či potravín.
ZŠ - Čerstvé, vopred nespracované suroviny a potraviny nakupuje jedáleň od pestovateľov, chovateľov a výrobcov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji, pokiaľ sú dostupné.
ZŠ - Pokrmy v jedálnom lístku odrážajú sezónnosť a všetky sezónne suroviny sú v texte jedálnička zreteľne označené.
ZŠ - V školskej jedálni, na webovej stránke alebo sociálnych sieťach školy sú k dispozícii informácie o pôvode použitých surovín.
ZŠ - Pracovníci školskej jedálne sa zapájajú do vzdelávacích a osvetových aktivít a sú aspoň raz ročne preškolení v oblasti zdravej výživy a varenia.
ZŠ - Deti, žiaci, študenti a pracovníci školy majú prístup k pitnej vode podľa potreby celý deň. Dosladzované nápoje sú bez výnimky nahradené nápojmi nesladenými.
ZŠ - Podávanie čerstvej zeleniny a ovocia je na dennej báze - kusové, vo forme šalátu či oblohy. V jedálnom lístku je minimálne 1x týždenne zaradená ryba, ako hlavné jedlo alebo polievka a 2x týždenne zaradená strukovina, ako polievka alebo hlavné jedlo.
ZŠ - Školská jedáleň absolvovala vzdelávaciu a konzultačnú službu Analýza školskej jedálne a prijala z nej vyplývajúce odporúčania.

Vzdelávánie o jedle a stravovaní

MŠ - Výučba o jedle, zásadách udržateľnosti v oblasti poľnohospodárstva a zásadách zdravej výživy je súčasťou školského vzdelávacieho programu. Zapojenie školy do programu Skutočne zdravá škôlka je výslovne uvedené ako súčasť ŠVP, napr. v kapitole „školské projekty“.
MŠ - Všetky deti majú možnosť zúčastniť sa činností spojených so vzdelávaním o základoch varenia.
MŠ - Zahájili sme kroky k vytvoreniu školskej zeleninovej a ovocnej záhrady a pracujeme na zaradení záhradkarských aktivít do ŠVP.
MŠ - V rámci výučby organizujeme každý rok návštevy fariem.
ZŠ - Výučba o jedle, zásadách udržateľnosti v oblasti poľnohospodárstva a zásadách zdravej výživy je súčasťou školského vzdelávacieho programu. Zapojenie školy do programu Skutočne zdravá škola je výslovne uvedené ako súčasť ŠVP, napr. v kapitole „školské projekty“.
ZŠ - Všetci žiaci (chlapci aj dievčatá) majú v rámci školskej dochádzky možnosť zúčastniť sa hodín varenia.
ZŠ - Zahájili sme kroky k vytvoreniu školskej zeleninovej a ovocnej záhrady a pracujeme na zaradení záhradkarských aktivít do ŠVP.
ZŠ - V rámci výučby organizujeme každý rok návštevy fariem.
ZŠ - Absolvovali sme audit zvyškov jedla v školskej jedálni a prijali opatrenia k predchádzaniu vzniku odpadov v školskej jedálni.

Miestne spoločenstvo a spolupráca

MŠ - Aktívne sa snažíme zapájať rodičov detí a verejnosť do našich pestovateľských a kulinárskych aktivít. Organizujeme akcie na tému udržateľného stravovania.
MŠ - Naše skúsenosti z programu Skutočne zdravá škôlka zdieľame s ostatnými školami, rodičmi a verejnosťou.
ZŠ - Aktívne sa snažíme zapájať rodičov žiakov a verejnosť do našich pestovateľských a kulinárskych aktivít. Organizujeme akcie na tému udržateľného stravovania.
ZŠ - Naše skúsenosti z programu Skutočne zdravá škola zdieľame s ostatnými školami, rodičmi a verejnosťou.
15/42

Angažovanosť a kultúra stravovania

MŠ - Školská rada alebo vedenie školy odsúhlasilo Plán zdravého stravovania. Stanovilo kroky a harmonogram k jeho naplneniu.
MŠ - Deti sa stravujú v príjemnej a pokojnej atmosfére tak, aby mali dostatok času si jedlo vychutnať. Kontrolujeme prostredie v jedálni z pohľadu nezdravej hladiny zvuku, osvetlenia.
MŠ - Pri upratovaní jedálne a priestorov škôlky sa používajú prevažne ekologicky šetrné čistiace a umývacie prostriedky.
ZŠ - Školská rada alebo vedenie školy odsúhlasilo Plán zdravého stravovania. Stanovilo kroky a harmonogram k jeho naplneniu.
ZŠ - Pri zostavovaní rozvrhu má obedová prestávka prioritu.
ZŠ - Zabezpečíme, aby príslušní učitelia mali dostatočné vedomosti a skúsenosti na vedenie pestovateľských hodín a hodín varenia.
ZŠ - Edukujeme rodičov, aby svojim deťom nedávali na desiatu priemyselne spracované pochutiny.
ZŠ - Žiaci sa stravujú v príjemnej a pokojnej atmosfére tak, aby mali dostatok času si jedlo vychutnať. Kontrolujeme prostredie v jedálni z pohľadu nezdravej hladiny zvuku, osvetlenia.
ZŠ - Pri upratovaní jedálne a priestorov školy sa používajú prevažne ekologicky šetrné čistiace a umývacie prostriedky.

Kvalita jedla a miesto jeho pôvodu (v spolupráci s našou školskou jedálňou)

MŠ - Staré - Čerstvé a nespracované suroviny, ktoré školská jedáleň nakupuje pre prípravu pokrmov pochádzajú od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou v okruhu do 150 km od sídla školskej jedálne, najmenej v 20 % (v účtovnej hodnote) z nakúpených surovín.
MŠ - Nové - Minimálne 50 % (v účtovnej hodnote) nakúpených čerstvých, nespracovaných surovín a potravín pochádza od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji.
MŠ - Minimálne 5 % surovín (v účtovnej hodnote) pochádza z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva – bioprodukt alebo biopotravina.
MŠ - Kuracie mäso pochádza z vysoko šetrných chovov a/alebo aspoň 10 % pochádza z ekologických chovov.
MŠ - Na prípravu jedál sa prednostne používajú vajcia z voľných výbehov (označené „1“).
MŠ - Školská jedáleň používa prednostne sladkovodné ryby z chovu v SR a morské ryby a plody z udržateľných zdrojov, pokiaľ sú dostupné.
ZŠ - Staré - Čerstvé a nespracované suroviny, ktoré školská jedáleň nakupuje pre prípravu pokrmov pochádzajú od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou v okruhu do 150 km od sídla školskej jedálne, najmenej v 20 % (v účtovnej hodnote) z nakúpených surovín.
ZŠ - Minimálne 50 % (v účtovnej hodnote) nakúpených čerstvých, nespracovaných surovín a potravín pochádza od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji.
ZŠ - Minimálne 5 % surovín (v účtovnej hodnote) pochádza z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva – bioprodukt alebo biopotravina.
ZŠ - Školská jedáleň ponúka možnosť výberu najmenej z dvoch jedál, pričom jedno jedlo spĺňa podmienky pre bezmäsitú a/alebo bezmliečnu stravu.
ZŠ - Kuracie mäso pochádza z veľmi šetrných chovov a/alebo aspoň 10 % pochádza z ekologických chovov.
ZŠ - Na prípravu jedál sa prednostne používajú vajcia z voľných výbehov (označené „1“).
ZŠ - Školská jedáleň používa prednostne sladkovodné ryby z chovu v SR a morské ryby a plody z udržateľných zdrojov, pokiaľ sú dostupné.

Vzdelávánie o jedle a stravovaní

MŠ - Zabezpečili sme, aby deti pestovali plodiny ekologicky šetrným spôsobom.
MŠ - Aspoň raz ročne deti s pedagógmi pripravia pokrm zo surovín, ktoré sami vypestovali na školskej záhrade.
ZŠ - Zabezpečili sme, aby žiaci pestovali plodiny ekologicky, v rámci pestovateľských hodin.
ZŠ - Založili sme krúžok varenia a naši žiaci v ňom varia zo sezónnych a lokálnych potravín a biopotravín. Aj zo surovín, ktoré sami vypestovali v školskej záhrade.
ZŠ - Podporujeme následné vzdelávanie žiakov 9. ročníkov a študentov maturitných ročníkov formou prednášky o možnostiach štúdia na stredných a vysokých školách so zameraním na gastronomický a poľnohospodársky sektor.
ZŠ - Jeden alebo viac ročníkov udržiava počas školského roka kontakt s miestnym poľnohospodárskym podnikom alebo farmárom a aspoň raz ročne ich navštívi.
ZŠ - Naši žiaci premýšľajú a diskutujú o etických a ekologických aspektoch stravovania. Spolu so žiakmi sa snažíme zmenšovať ekologickú stopu školského stravovania. Množstvo vyhadzovaného jedla v školskej jedálni sa za posledné 2 roky znížilo a naďalej sa usilujeme o minimalizáciu množstva vyhadzovaného jedla.

Miestne spoločenstvo a spolupráca

MŠ - Organizujeme akcie s cieľom zapojiť do našich pestovateľských a kulinárskych aktivít deti a ich rodičov a verejnosť.
ZŠ - Organizujeme akcie s cieľom zapojiť do našich pestovateľských a kulinárskych aktivít žiakov a ich rodičov a verejnosť.
0/31

Angažovanosť a kultúra stravovania

MŠ - Minimalizujeme objem biologického odpadu a obalového materiálu v spolupráci s dodávateľmi surovín pre školskú jedáleň.
ZŠ - Naši žiaci môžu navrhnúť úpravy v školskej jedálni a vytvoriť príjemný a pokojný priestor pre stolovanie.
ZŠ - Minimalizujeme objem biologického odpadu a obalového materiálu v spolupráci s dodávateľmi surovín pre školskú jedáleň.

Kvalita jedla a miesto jeho pôvodu (v spolupráci s našou školskou jedálňou)

MŠ - Najmenej 80% (v účtovnej hodnote) nakúpených čerstvých a nespracovaných surovín pochádza od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji.
MŠ - Minimálne 10 % surovín (v účtovnej hodnote) pochádza z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva.
MŠ - Na prípravu jedál sú používané vajcia z voľných výbehov (označenie „1“) alebo z ekologických chovov („0“).
MŠ - Pri zostavovaní jedálneho lístka sa sladké múčne jedlo podáva najviac 1x mesačne.
MŠ - Školská jedáleň pri príprave pokrmov podporuje regionálne kulinárske tradície.
ZŠ - Najmenej 80% (v účtovnej hodnote) nakúpených čerstvých a nespracovaných surovín pochádza od pestovateľov a chovateľov s prevádzkou vo vlastnom alebo susednom kraji.
ZŠ - Minimálne 10 % surovín (v účtovnej hodnote) pochádza z kontrolovaného ekologického poľnohospodárstva.
ZŠ - Na prípravu jedál sa používajú vajcia z voľných výbehov (označenie „1“) alebo z ekologických chovov („0“).
ZŠ - Pri zostavovaní jedálneho lístka sa sladké múčne jedlo podáva najviac 1x mesačne.
ZŠ - Školská jedáleň pri príprave pokrmov podporuje regionálne kulinárske tradície.

Vzdelávánie o jedle a stravovaní

MŠ - Deti a rodičia majú možnosť zúčastniť sa praktických mimoškolských aktivít organizovaných na miestnych farmách.
ZŠ - Každý žiak našej školy absolvuje v priebehu školskej dochádzky hodiny varenia v rozsahu min. 15 hodín výuky.
ZŠ - Každý žiak našej školy má príležitosť zapojiť sa do aktivít ekologického pestovania plodín na školskom pozemku alebo v budove školy pre potreby školskej jedálne a cvičnej kuchynky.
ZŠ - Žiaci sa aktívne zapájajú do mapovania regionálneho gastronomického dedičstva a vyhľadávajú tradičné regionálne receptúry a gastronomické tradície.
ZŠ - Naši žiaci sa môžu zúčastniť praktických mimoškolských aktivít, organizovaných na miestnych farmách.

Miestne spoločenstvo a spolupráca

MŠ - Rodičia našich detí a verejnosť sa aktívne podieľajú na školských aktivitách v oblasti varenia, záhradkárčenia a spolupráce s miestnymi poľnohospodármi a potravinármi.
ZŠ - Rodičia našich žiakov a verejnosť sa aktívne podieľajú na školských aktivitách v oblasti varenia, záhradkárčenia a spolupráce s miestnymi poľnohospodármi a potravinármi.
0/20

Blog

  • Žiadne zvyšky

    14. 03. 2025

    Aké opatrenia sme zaviedli na zníženie plytvania jedlom? MY TO VŠETKO POPAPÁME, ŽIADNE ZVYŠKY NENECHÁME:)

    Celý článok
  • Spoločná príprava

    05. 03. 2025

    V našej škole sme sa pripravovali na veľkú udalosť, resp. na 2 veľké udalosti. Potrebovali sme dať do poriadku náš školský dvor, náš pozemok, náš areál, našu záhradu:)...

    Celý článok
  • Aj my čajíkujeme:)

    13. 02. 2025

    Tradične, už niekoľko rokov, čajíčkujeme s piatakmi na biológii. Spoznávame pri tom liečivé rastlinky, rozprávame sa o ich účinkoch, vymieňame si skúsenosti. Žiaci sa...

    Celý článok
  • Nevadí

    12. 02. 2025

    Nevadí, že nemáme svoju jedáleň. Máme svoju výdajňu, do ktorej nám obedy dovážajú. Tento náš priestor sme si esteticky upravili tak, aby sme sa tam počas papania cítili...

    Celý článok
  • Náš areál

    12. 02. 2025

    Nie každá škola sa môže pochváliť takým krásnym areálom, akým sa pýši naša škola. Nájdeme v nej skvosty - staré lipy, ktoré sú domovom nejedného živočícha. Tento...

    Celý článok
  • Byť skutočne zdravou školou

    02. 02. 2025

    Našej škole záleží na zdravom životnom štýle detí. Preto sme zapojení v projektoch „Skutočne zdravá škola“, „Viem čo zjem“, „Školské ovocie“, „Škola priateľská...

    Celý článok
Späť na zoznam