Malvínkine kúzla s bylinkami: Deti skúmajú, ochutnávajú a objavujú

13. 2. 2025
MŠ Medňanského, Trenčín

V Materskej škole Medňanského sa deti opäť stretli so svojimi vlastnoručne vypestovanými bylinkami. Tento rok bol pre ne výnimočný – nielenže mali možnosť ochutnať čaj z byliniek, ktoré sami zasadili, polievali a pozorovali, ale zároveň sa pustili do malého vedeckého bádania.

Od semienka k šálke čaju

Projekt Skutočne zdravá škola podporuje deti v aktívnom vzťahu k prírode a zdravej výžive. Naši malí záhradkári sa s nadšením starali o bylinky – mäta a medovka rástli pod ich rukami. Aby mali bylinky dobré podmienky na rast, museli najskôr vyplieť záhon, odstrániť burinu a pripraviť pôdu. Bol to dôležitý krok, pretože len v čistej pôde mohli rastlinky dobre rásť. Deti si obliekli rukavice, chopili sa malých hrabličiek a s veľkým nadšením sa pustili do práce. Každý deň sledovali, ako rastlinky rastú, a pravidelne ich zalievali.

Keď prišiel čas na zber, starostlivo ich pooberali od lístkov a následne s pani učiteľkami nechali usušiť. Po usušení bylinky uložili do sklenených nádob, pričom už pri otváraní nádob sa rozliehala krásna bylinná vôňa. A práve vtedy sa zrodil nápad – čo tak urobiť si vlastnú čajovú ochutnávku?

Skúmame, ako sa bylinky správajú vo vode

Pod vedením maňušky Malvínky deti skúmali, ako sa bylinky uvoľňujú v horúcej a studenej vode. Rozdelili sa do skupín a pozorovali:

  • Ako rýchlo mení voda farbu v horúcom a studenom pohári?
  • Ovplyvní miešanie rýchlosť uvoľňovania farby a chuti?

Deti si všímali, že v horúcej vode sa bylinky rýchlejšie rozvinuli. Naopak, v studenej vode si museli na zmenu farby počkať dlhšie. Hypotézy, ktoré si deti vytvorili, si potom overovali v praxi a porovnávali svoje výsledky.

Čajová ochutnávka a radosť z vlastnej práce

Po vedeckej časti prišiel zaslúžený odpočinok – ochutnávka čaju. Deti si vybrali bylinky a sledovali, ako ich práca priniesla chutné výsledky. Pri každom dúšku vyjadrovali svoje dojmy: „Tento čaj chutí lepšie ako ovocný!“ Iné deti zase preferovali chuť ovocného čajíku. Pitie vlastnoručne pripraveného čaju im prinieslo nielen radosť, ale aj hrdosť na to, čo dokázali.

Inšpirácia pre učiteľov

Ak chcete podobnú aktivitu zrealizovať aj vo svojej škôlke, stačí zopár jednoduchých krokov:

  1. Pripravte záhon – odstránenie buriny a príprava pôdy je dôležitou súčasťou procesu.
  2. Nechajte deti pestovať bylinky – zapojenie do celého procesu zvyšuje ich záujem.
  3. Polievajte spolu a starajte sa o rastliny - rozprávajte sa, prečo je dôležité ich polievať.
  4. Pozbierajte s deťmi rastliny, poriadne ich očistite a dajte ich spolu sušiť
  5. Po usušení byliniek pripravte malé bádanie – horúca vs. studená voda.
  6. Využite maňušku alebo rozprávkový príbeh na motiváciu detí.
  7. Diskutujte s deťmi o ich pozorovaniach a povzbudzujte ich zvedavosť.
  8. Nezabudnite na čajovú ochutnávku, ktorá je krásnou bodkou za celým zážitkom!

Táto aktivita ukázala, že príroda je plná kúziel a deti sa v nej môžu stať malými bádateľmi. V Materskej škole Medňanského už teraz premýšľame, aké ďalšie prírodné tajomstvá spolu odhalíme!

Malvínkine kúzla s bylinkami: Deti skúmajú, ochutnávajú a objavujú 1Malvínkine kúzla s bylinkami: Deti skúmajú, ochutnávajú a objavujú 1Malvínkine kúzla s bylinkami: Deti skúmajú, ochutnávajú a objavujú 1Malvínkine kúzla s bylinkami: Deti skúmajú, ochutnávajú a objavujú 1Malvínkine kúzla s bylinkami: Deti skúmajú, ochutnávajú a objavujú 1Malvínkine kúzla s bylinkami: Deti skúmajú, ochutnávajú a objavujú 1
Späť na zoznam