Rozhovor s Petrom Malgotom z Happylife: Prinášame na trh kvalitné a chutné výrobky s čisto prírodným zložením
Peter Malgot, zakladateľ spoločnosti Happylife s.r.o., sa venuje výrobe zdravých potravín na Slovensku už od roku 2009. Opýtali sme sa ho, čo ho inšpirovalo k vytvoreniu značky zameranej na produkty bez laktózy, lepku či chemických prísad, a ako sa odvtedy zmenil trh so zdravou výživou. Diskutovali sme aj o výzvach, ktorým pri výrobe čelí, a o plánoch do budúcnosti.
Čo vás inšpirovalo k založeniu spoločnosti Happylife v roku 2009 a ako sa odvtedy zmenil trh so zdravými potravinami?
Bohaté skúsenosti s výrobou potravín som mal už pred založením našej spoločnosti. V istom momente som dospel k rozhodnutiu, že sa téme výroby zdravej stravy chcem venovať naplno. Vnímal som pomerne obmedzené možnosti pre rodiny s deťmi, ktoré majú alergie a intolerancie, ako im dopriať chutnú a zdravú stravu. Aj to bolo dôvodom, prečo som chcel s manželkou priniesť na trh kvalitné a chutné výrobky s čisto prírodným zložením, ktoré by mohol jesť bez obmedzenia každý.
Rovnako bol aj cieľ ich vyrábať na Slovensku. V tom čase veľa slovenských výrobcov nebolo, a tí, ktorí by zohľadňovali aj rozmer potravinových alergénov, v podstate neboli žiadni. S rešpektom k prírode, ladiacim chutiam a tradičným receptúram sme sa pustili do tvorenia. Takto vznikli babičkine bezlepkové pohánkové oblátky, neskôr pribudli ovocné raw tyčinky, bezlepkové kokosové tyčinky a kolieska, kolagénové tyčinky a produkty s vlákninou.
Hoci nám neunikli módne trendy, ktoré mali svoj boom v zahraničí, vždy sme sa riadili vlastným úsudkom. Tvorili sme podľa harmónie chuti a vlastností, ktoré telu prospievajú. Receptúry si vyvíjame sami. Nakoľko sa dlhodobo venujeme aj zdravotným benefitom ovocia a zeleniny, receptúry vytvárame tak, aby neladili len prvoplánovo chuťovým pohárikom, ale aby priniesli aj potrebnú výživu.
Čo sa však od čias našich začiatkov s výrobou zmenilo, je povedomie zákazníkov. Zmenil sa celkovo životný štýl spoločnosti. Ľudia si začali viac uvedomovať, čo jedia a otázka zdravej výživy sa dostala do popredia. Viac si všímajú zloženie, čítajú etikety, čomu sa veľmi teším. Ľudia dnes chcú pre seba a svoje deti bezpečné a kvalitné produkty a dokonca ich aj začala zaujímať krajina pôvodu, čo predtým nebývalo až takým častým javom.
Vaša spoločnosť sa špecializuje na produkty bez laktózy, konzervačných látok a farbív. Aké kritériá musia vaše suroviny spĺňať a ako zabezpečujete ich kvalitu?
Základom našej výroby v Bytči sú bezlepkové a vegan zdravé snacky. Suroviny, z ktorých produkty tvoríme, sú na čisto prírodnej báze. Nepoužívame žiadne chemické prísady, žiadny palmový olej, ani sóju.
Nakoľko sme držiteľmi certifikátov veľmi prísnych systémov IFS a BIO pre výrobné firmy, všetky suroviny musia spĺňať vysoké štandardy kvality, musia mať vlastný certifikát od dodávateľa zaručujúci kvalitu a dosledovateľnosť ich pôvodu. Kontrole podlieha aj celý proces výroby, zásobovania a prepravy.
Celý proces výroby spĺňa náročné kritériá ekologickej produkcie a je pravidelne kontrolovaný príslušnými orgánmi. Aj takýmto spôsobom zaručujeme kvalitu našej tvorby cieľovým zákazníkom.
Čo pre vás znamená certifikácia IFS a ako ju implementujete vo vašej výrobe?
Medzinárodný certifikát IFS predovšetkým veľmi prísne stanovuje pravidlá výroby a práce so surovinami. Nakoľko naše výrobky dodávame aj reťazcom a zahraničným partnerom, je pre nás dôležité vedieť preukázať kvalitu aj prostredníctvom tohto certifikátu. Pre nás bola a je vždy najpodstatnejšia kvalita surovín, harmonické vyladenie chutí a vône, zdravotný prínos aj rozumná dostupná cena našich produktov. Toto sú princípy, ktorých sa držíme. Stretávame sa s predsudkom, že potraviny s čisto prírodným zložením nebývajú úplne chutné, prípadne sú veľmi drahé. Tento predsudok sa snažíme vyvrátiť a aj sa nám to úspešne darí.
Aký je váš postoj k trvalej udržateľnosti a environmentálnej zodpovednosti pri výrobe a balení vašich produktov?
Špecializujeme sa na zdravé a BIO potraviny z čisto prírodných surovín. To znamená, že už samotná výroba surovín a všetkých zložiek je šetrná k prírode. To je vlastne aj základom, prečo sa tejto práci venujeme. Sme si vedomí, ako podstatné je to nielen pre našu planétu, ale aj pre zdravie každého jednotlivca.
Ďalším princípom, na ktorý kladieme dôraz, je maximálna efektivita pri spracovaní surovín a použití obalov, aby sme ich používali bez strát a zbytočného odpadu. Iste, obalom sa vyhnúť nevieme, ale neustále hľadáme riešenia, ako ich minimalizovať.
S akými výzvami sa najčastejšie stretávate pri výrobe potravín?
Pri výrobe potravín je najdôležitejšie zabezpečiť kvalitu surovín, ich dosledovateľnosť a následne výstupnú kontrolu kvality výrobkov. Prirodzene, aj toto je veľmi dôležité pre každého výrobcu a s touto témou žijeme každý deň. Pracujeme vo veľmi regulovanom a kontrolovanom segmente. Ale ako to na Slovensku býva zvykom, tej administratívy okolo celého procesu je často až priveľa. Práca náš teší, no tie haldy výkazov a papierov sú aj pre nás neraz veľkou výzvou.
Aké nové produkty alebo inovácie plánujete uviesť na trh v blízkom čase?
Neustále vyvíjame nové receptúry, vymýšľame nové produkty a dolaďujeme ich podľa chutí a potrieb cieľového zákazníka. Naša cesta nie je v tvorbe ďalších a ďalších príchutí toho istého výrobku. Zameriavame sa na nové druhy, pre rôznych konzumentov a rôzne príležitosti.
Či už je to snack pre športovcov, do práce, na výlety s rodinou, deťom do školy, alebo len zdravé maškrtenie bez výčitiek. Narastá nám základňa detských fanúšikov aj starších študentov. Sme radi, že náš prvotný cieľ poskytnúť rodinám a deťom kvalitnú výživnú dobrotu sa napĺňa čoraz viac a budeme sa práve tejto skupine našich fanúšikov venovať i naďalej.
Ako vidíte budúcnosť zdravej výživy na Slovensku?
Za posledných 15 rokov, čo pôsobíme v oblasti tvorby zdravých produktov, sa na Slovensku situácia výrazne zmenila. Ľudia si už oveľa viac všímajú zloženie na etiketách, snažia sa kupovať a konzumovať zdravšie produkty a pozorne si strážia, čo dávajú jesť svojim deťom. Tento fakt nás veľmi teší.
Zažili sme rôzne vlny a trendy. Ľudia sa venovali BIO potravinám, lepku, laktóze, raw zloženiu, alergénom, proteínom, sacharidom či low carb témam a podobne. Niekedy je motívom skôr nutnosť, ak sú prítomné intolerancie, inokedy zas preferencia pre zdravý životný štýl. Motívom môžu byť aj zahraničné trendy alebo len chuť ochutnať niečo z aktuálnej módnej vlny. Neustále sa však rozvíja osveta a povedomie o význame zdravej stravy a ochrany životného prostredia.
Zákazníci sú viac zorientovaní v tejto téme. Chcú pre seba, svoje rodiny a deti čo najzdravšie potraviny, ktorých výroba je však nákladnejšia. Vidíme to aj v zahraničí. Pri finančných krízach segment zdravých potravín reaguje veľmi citlivo. Každá rodina si zváži, na čo bude míňať svoj mesačný rozpočet. My k cenotvorbe pristupujeme veľmi opatrne. Pre nás je prioritou, aby si aj rodiny s nie vysokým príjmom mohli dopriať naše zdravé výrobky. Toto bude výzva pre všetkých.