Zdravé stravovanie a my

13. 3. 2024
SMŠ Vavrinecká, Limbach

Zdravé stravovanie je kľúčovým faktorom nielen pre fyzické zdravie, ale aj pre kognitívny vývoj, možnosť koncentrácie či správanie detí. Uvedomujeme si, že zdravé stravovanie v neposlednom rade vo významnej miere ovplyvňuje aj psychiku a tým aj duševné zdravie jedinca.

Sme škola, ktorá vníma a sleduje rôzne štatistiky, či výstupy WHO i OECD. Podľa posledných štatistických údajov OECD zastáva Slovensko druhú priečku (hneď po Maďarsku) v počte úmrtí na rakovinu za roky 2019-2021 pre OECD oblasť a tretiu priečku pre oblasť EÚ (hneď po Maďarsku a Chorvátsku) . Dlhodobo vnímame rastúci stav nadváhy a obezity. Daný stav je alarmujúci. Je potrebné zdôrazniť, že problém obezity u detí vôbec nie je o estetickom ideáli, ale ide o nevyhnutný predpoklad pre optimálny fyzický a duševný vývoj. Obezita zvyšuje riziko autoimunitných ochorení, rakoviny, kardiovaskulárnych ochorení, cukrovky 2 typu, chronických respiračných ochorení a je považovaná za príčinu aspoň 13 typov rakoviny.

Konštatovaním vyššie uvedených skutočností, však daný stav nezvrátime. Naša škola stojí na pevne stanovených princípoch výchovy a vzdelávania a to v celej jej stratégii. Oblasť zdravého vývinu detí je našou primárnou hodnotou. Stred záujmu je pre nás dieťa a jeho potreby.

Koncept podpory a rozvoja zdravia detí vnímame ako jeden zo základných pilierov našej práce. Na Slovensku sa v posledných rokoch stretávame s výzvami v oblasti stravovania v školách a škôlkach a je nevyhnutné venovať pozornosť potrebám zdravého stravovania a hľadať možnosti jeho zlepšenia. Naša škola má vlastnú školskú kuchyňu a jedáleň, čo vnímame ako veľký potenciál na zmenu. Najprv však musí byť záujem. Ten máme. Každým rokom od nášho vzniku sa snažíme skvalitňovať naše služby. Nakoniec, láska ide aj cez žalúdok :-). Zdravé a šťastné deti je našou hlavnou motiváciou. Od vzniku školy (2016) hľadáme cestu prerodu vnímania zaužívaných spôsobov školského stravovania. Máme za to, že práve edukáciou detí, ale hlavne ich zákonných zástupcov, sme sa posunuli vpred. V našej praxi dbáme na: dostatočný pitný režim – uprednostňujeme čistú vodu, čaje dochucujeme kvalitným medom (žiaden cukor), aj sezónnymi bylinkami, citrónom, limetkami, pomarančom. Zimnom období varíme ovocný čas – z ovocia a škorice.

Čo sa nám podarilo?
1. Aktívna činnosť detí : Naplánovanými premyslenými aktivitami postupne napĺňame náš dlhodobý zámer.
2. Konkrétne aktivity:
a) sezónne zaváranie ovocia a zeleniny – marhule, cvikla, višne,..
b) zakladanie kapusty,
c) výroba šalátov – podľa sezóny – ovocné i zeleninové,
d) výroba nátierky, masla s medvedím cesnakom,
e) výroba sirupov , nápojov – baza, mäta, medovka, levanduľa,
f) výroba levanduľového oleja i tinktúr,..
g) pečenie zdravých koláčikov – „šmakocín“, podľa sezóny a tradícií,
h) práce v školskej záhradke – pestovanie a ošetrovanie rastlín, zber úrody – kopanie, hrabanie, polievanie, zber, výsadba rastlín - planty (jahody, cibuľka, medvedí cesnak, papriky, rajčiny, reďkovky, pažítka, koreňová zeleninka,...
i) edukačné programy:
- návšteva včelára z Medárne – poznávanie včelých produktov, ochutnávka (každoročná aktivita), - Od ovečky po ponožku.. – ovečka – produkty,
- Dni mlieka, Deň vody,....
j) športový deň – pohybové aktivity s rodičmi – ockovia a deti,
k) pravidelný pobyt vonku za každého počasia : podpora pohybových aktivít – odrážadlá, trakčné rebríky, kruhy, prekonávanie prekážok so zadanými kritériami,
l) plavecký výcvik 2x ročne + saunovanie,
m) kurz plávania, lezenia, lyžovania v príslušnom školskom roku,
n) hry v jakuze – sezónne (leto)
o) zdravotné cvičenia, Jógové cvičenie zamerané na správnu podporu fyziologického dýchania,
p) bosonohá olympiáda – podpora správneho vývinu nôh
q) podpora správnych stravovacích návykov – správne sedenie, kultúra stravovania – v roku 2017.
r) výroba sviečok zo včelieho vosku.
s) výroba mydielok zo včelieho vosku – darčeky pre rodičov.

Na Slovensku, ale aj u NÁS v škole v ŠKOLKE LIMBACH, sa nachádzame pred výzvou zlepšiť súčasný stav v školských jedálňach a zabezpečiť, aby deti dostávali vyváženú stravu, ktorá podporuje ich rast a vývoj. Súčinnosť medzi školami a škôlkami, učiteľmi, rodičmi, miestnymi farmármi a štátnymi orgánmi je kľúčom k dosiahnutiu tejto cieľovej výzvy a vytvoreniu prostredia, kde sa budú deti učiť a rásť so zdravými stravovacími návykmi.
Škôlkari majú v tomto školskom roku možnosť stráviť cca 700 dní v škôlke, čo pri počte raňajok, obedov a olovrantov predstavuje približne 2 100 možností na zmenu stravovania k lepšiemu.

Vnímame súvislosti. Vidíme limity systému, v ktorom školstvo funguje. Cítime zodpovednosť za nasledujúcu generáciu. Vzdelávame sa a implementujeme zmeny v stravovaní k lepšiemu.

Dôležitá je však chuť na ZMENU, odhodlanie a výdrž. Pevne verím, že takéto nadstavenie ľudského potenciálu odštartuje vybudovanie zdravého a vitálneho organizmu každého vedomého jedinca. Deti sú naša budúcnosť a zaslúžia si len to najlepšie. A o to sa musíme postarať MY dospelí.

S pozdravom a vierou na úspešné zmeny

PaedDr. Ivana Vargová
riaditeľka školy

__________________
1 https://data.oecd.org/healthstat/deaths-from-cancer.htm
2 https://www.who.int/europe/news/item/03-05-2022-new-who-report--europe-can-reverse-its-obesity--
epidemi

Späť na zoznam