Prečo by ste mali začať s kurzom varenia aj na vašej škole?
Do SZŠ pribudla ďalšia škola. Chuť na zdravší životný štýl sme dostali na Spojenej škole Tilgnerova v Bratislave. Máme z toho radosť, lebo je to naozaj pekná porcia. Do programu pribudne viac ako 1000 žiakov! Hneď na úvod sme zorganizovali sobotňajší kurz varenia v školskej jedálni pre deti a ich rodičov pod vedením vedúceho školskej jedálne Mariana Maszaya a pani učiteľky 1. stupňa Soni Benčovej.
Na kurz varenia sa deti tešili celý týždeň
Predstava vidieť zákulisie školy, školskú kuchyňu a mať jedáleň a pána kuchára len pre seba bola lákavá. Detský kurz varenia by mal byť vždy pre deti chutným predjedlom, aby vzbudil veeeľkú chuť do varenia a jedenia do ďalšieho života. Taká jednohubka, ktorá v deťoch podporí chuť zaujímať sa o jedlo a kuchyňu.
Na Tilgnerke pripravovali žiaci obľúbenú pizzu. Pod vedením vedúceho jedálne si sami pripravili cesto a ozdobili si každý vlastnú pizzu. Spoločný, chrumkavý a veľmi chutný obed v jedálni bol super zážitok. Rodičia mali možnosť zoznámiť sa s prostredím jedálne a podebatovať s pánom kuchárom.
Takýto zážitok je pre všetkých zúčastnených skvelou príležitosťou vylepšiť svoj vzťah k školskej jedálni a k jej personálu. Žiaci sa v budúcnosti budú pozerať na vedúceho jedálne a na priestor jedálne úplne inými očami a to je to, o čo predovšetkým išlo. Nemusíme vedieť všetci variť, ale vzťah k jedlu je dôležitý pre všetkých. Asociácia jedálne s príjemným zážitkom môže byť jedna z ciest ako to docieliť.
A čo hovorí psychológ na tému deti a varecha?
Jednoznačne odporúča dať deťom do ruky varechu a zoznámiť ich so základnými kuchynskými činnosťami.
"Z psychologického hľadiska varenie súvisí s rozvíjaním viacerých štruktúr psychiky na príslušnej vekovej úrovni. Okrem získavania nových poznatkov (suroviny, náradie, recepty a pod.) vedie k bezprostrednému osvojovaniu si celého radu praktických zručností s dôrazom na trpezlivosť, pozornosť a tvorivosť (krájanie, miešanie, stolovanie, atď.). Prežívanie spokojnosti, hrdosti a potešenia, keď sa príprava jedla darí saturuje oblasť emocionálnu. Konečný výsledok vedie k posilneniu sebadôvery, sebaistoty a samostatnosti a motivuje k ďalšej činnosti. Malé deti majú rady varenie, vlastne sa rady zdržiavajú v kuchyni, kde je blízky dospelý (mama). Rady ochutnávajú, rady maškrtia a veľmi chcú pomáhať. Adekvátne veku a zručnosti im možno dať robiť niektoré činnosti v kuchyni, ktoré sú pre nich bezpečné. Radi sa hrajú v piesku s formičkami, neskôr s hračkami – kuchynkami a príslušenstvom, kde imitujú varenie, stolovanie a jedenie. Neskôr sa tento vzťah k vareniu akoby stráca. Keď príde rodič podvečer z práce a rýchlo robí večeru pravdepodobne nemá čas a trpezlivosť spolu variť s dieťaťom, hoci prestrieť stôl, upratať a vhodne zapojiť aj dieťa do tejto činnosti je vždy možné. Možnosť zapojiť sa do rôznych kuchynských činností v školskom krúžku je preto veľmi osožná. Aj keď sa to nenaučia dokonale, bude to základ, vďaka ktorému sa neskôr smelšie pustia aj do náročnejších jedál." PhDr. Ľubomíra Medveďová
V spoločnej kuchyni to musí „klapať“, dôležité je preto povenovať sa aj bezpečnosti a hygiene
Naše tipy, ako viesť prvý kurz:
Pripravte si niečo dobré a na prvýkrát nenáročné. Zvoľte recepty, pri ktorých nebudete príliš používať veľké nože, či horúce hrnce. Nastavte si základné pravidlá, ktoré budú platiť na všetkých hodinách. Vysvetlite deťom, že kurz varenia je ich voľný čas a pravidlá počas tejto voľnočasovej aktivity sú dôležité len preto, aby sa mohli cítiť bezpečne.
Sem určite patrí:
-
Používanie nožov, na začiatku hlavne pomaly, s nožom v ruke nikdy nebeháme.
-
Držanie hrncov, vždy používame obe ruky, v jednej je vždy hrniec (panvica, misa), v druhej varecha, či iný nástroj.
-
Hygiena a bezpečnosť nás chránia, keď sa ich raz naučíme, využijeme ich aj doma. Je to nová zručnosť, ktorú už deti nezabudnú.
-
K hygiene patrí umytie rúk na začiatku, ale vždy po práci s vajíčkami, kuracím mäsom a mäsom všeobecne.