Cesta za splnením bronzových kritérií
Medzi 5 škôl, ktoré získali bronzových certifikát v roku 2021, patrí aj súkromná škola Besst v Trnave. Od registrácie do programu ubehlo 6 mesiacov. Aj počas pandémie na škole prebiehali mnohé aktivity, síce v obmedzenom rozsahu, ale deti s učiteľmi určite nezaháľali. Tento článok nie je len o poslednom polroku, ale aj o dianí na škole pred zapojením do programu. Téma jedla je žiakom a vedeniu školy veľmi blízka, a o tom hovoria aktivity, ktoré na škole každoročne pripravujú už po viaceré roky. Registrácia do programu im priniesla pekné prepojenie medzi týmito aktivitami a určite aj osvieženie pre tie nastávajúce.
Angažovanosť a kultúra stravovania
Akčnú skupinu na škole tvoria: manažérka pre stravovanie pani Lucia Naďová, vedúca školskej jedálne pani Zuzana Bašnáková, 5 učiteľov pre MŠ, ZŠ a gymnázium, jedna žiačka a jeden rodič. Vedenie školy aj zástupca zriaďovateľa spolupracuje s vedením školskej jedálne, ktoré zastrešuje manažment pre stravovanie. Ten dohliada na to, aby bola strava ponúkaná deťom zdravá, vyvážená, bez pridaných aditív. V školskej jedálni sa stravujú všetky deti navštevujúce školu. Deti s veľmi špecifickými obmedzeniami a alergiami majú možnosť ohrievať si vlastné jedlo. Niektorí žiaci gymnázia sú vegáni, tým je tiež po dohode s rodičom umožnený ohrev vlastnej stravy. Počet stravníkov sa pohybuje okolo 665 žiakov a učiteľov.
Na škole aktívne konzultujeme možnosti zlepšenia školského stravovania. U nás funguje Rodičovská aj Študentská rada. Všetky pripomienky ohľadom stravovania sa operatívne riešia. Na žiadosť študentov so študentskej rady bola zavedená do jedálneho lístka napr. basmati ryža. Reálne požiadavky sú zaradené do jedálneho lístka, ale nedá sa vždy vyhovieť napr. posledne chceli deti zaradiť čínu, ale keďže sa nenachádza v normách, nevieme ju zaradiť. Ďalej by chceli dostávať väčšie porcie, ako káže norma. Tu sme to vymysleli tak, že ak deťom porcia nestačí, môžu ísť na dupľu.
Študentská rada je raz mesačne pre 1. stupeň a 2-krát mesačne pre 2. stupeň, rodičovská rada 2-krát za rok. Plus rodičovské združenia, na ktorých sa rieši aj stravovanie. Aktuálne beží na škole dotazník o školskom stavovaní z iniciatívy žiakov gymnázia.
Zmeny v stravovaní sú komunikované rodičom formou mailov (aktuálne sa chystáme pridať do jedálneho lístka zdravé raňajky), taktiež robievame dotazníky, ktoré sú zasielané rodičom na vyjadrenie sa ohľadom názorov na školské stravovanie (aktuálne chystáme dotazník pre rodičov detí 1. stupňa ohľadom nátierok pre deti). Momentálne beží aj iniciatíva vedenia školy, aby sme priblížili rodičom, ako vyzerá jedlo pripravované v jedálni. Kolegyne z marketingu fotia každé hlavné jedlo a do budúcna tieto fotky plánujeme zverejňovať na našom webe. Tiež sme na podnet výživovej poradkyne Hanky Kordošovej zaradili do polievok bulgur, ovsené vločky, k múčnym jedlám sladkým bez ovocnej zložky sme pridali čerstvý jablkový šalát.
Rodičia aj žiaci sú informovaní o dodávateľoch, pôvode surovín a jedálnom lístku prostredníctvom webu. Rodičia majú dokonca možnosť 2-krát ročne prísť na celý týždeň do jedálne a obedovať nami pripravený obed. Na školských akciách majú rodičia možnosť ochutnať nami pripravované nátierky, ktoré sú podávané deťom počas desiaty a olovrantu.
Kultúru správania sa v jedálni zveľaďujú deti v ŠKD, kde vyrábajú vlastné plagáty týkajúce sa tejto témy. Triedne učiteľky 1. stupňa stolujú spoločne s deťmi. Na dozore sú 4 učitelia, ktorí dohliadajú na pokojný priebeh obeda. Pre 1. stupeň dozor nakladá deťom polievku, aby sme zabezpečili, že deti aspoň ochutnajú. Aj pri výdaji jedál pre 1. stupeň je prítomný pri okienku dozor a dáva pozor na to, aby deti toľko nevymýšľali napr. iba suché zemiaky, iba suché cestoviny... Žiaci 2. stupňa si nesú svoje návyky vo veľkej miere z domu. Ak nie sú zvyknutí obedovať polievku doma, nebudú ju obedovať ani v škole.
Kvalita jedla a miesto jeho pôvodu
Naši dodávatelia sú podľa možností lokálni: mäso (HSH, PD Chtelnica, Kubus), ovocie a zelenina (Plantex, Planfrukt, Zdravé ovocie). Pečivo obmieňame celozrnné, grahamové aj kváskové (Dobrá pekáreň, Takáč a syn, Pekáreň Drahovce). Pôvod (výlov) a kvalitu používaných rýb veľmi podrobne konzultujeme s obchodným zástupcom (Metro). Polotovary nepoužívame. Sledujeme zloženie každého spracovaného výrobku, tak aby boli bez pridaných konzervantov, farbív, zvýrazňovačov chuti a iných nežiaducich prídavných látok. Čo sa týka spracovaných výrobkov, tak v MŠ sa používa iba šunka na desiatu (zloženie je bez dusitanov a glutamanov), pre ZŠ okrem šunky používane raz do mesiaca do polievky párky (zloženie je rovnako bez glutamanov a dusitanov). Pôvod mäsa v týchto surovinách je slovenský a dodávateľ je lokálny. Konzervované sa používajú iba prílohy – broskyne a kyslé uhorky ku kuraťu alebo rizotu (iba pasterizované). Tiež bez konzervantov ešte pomodoro na pizzu, kečup a horčica. Ostatné suroviny sú všetky čerstvé, bude to určite viac ako 75%.
Poctivo sledujeme aj sezónny kalendár. Do 100% jablkových štiav pridávame sezónne ovocie aj zeleninu (repu, mrkvu). Deti v MŠ majú denne v miskách nakrájané ovocie aj zeleninu – zastúpenie sa mení podľa sezóny (jablká, hrušky, slivky, hrozno, černice, maliny, marhule, kaleráb, mrkva, uhorka atď.). V lete býva na olovrant kukurica, ak to opatrenia dovoľujú, zvykneme k obedom mávať šalátový bar. Na jeseň bývajú tekvicové slávnosti – pečieme tekvicový koláč a pečenú zeleninu (tekvicu s červenou repou a mrkvou).
K obedu sa sladené nápoje nepoužívajú (žiadne sirupy ani nič podobné deťom neponúkame), osladený je iba čaj. Občas majú na olovrant vanilkové acidko. Počas obeda majú deti k dispozícii čistú vodu alebo nesladenú bylinkovo-ovocnú citronádu. Voda v čapovacích nádobách je v jedálni prístupná celý deň. MŠ má vodu v džbánoch v triedach.
Školský automat je vo vlastníctve zriaďovateľa, nie je v prenájme od inej firmy. Preto si zastúpenie produktov starostlivo vyberáme sami. Plánujeme pridať semafor formou cenoviek. Deti si v automate môžu kúpiť ovocné kože, lyofilizované ovocie, mandľové tuby, minerálky, acidko, actimel, sójové alpro, rajo active protein drink, activia jogurt, activia nápoj, výživu bez pridaného cukru, biosaury, raciolky, dupetky, celozrnné vanesky, orechovú a müsli tyčinku.
Osobné zanietenie manažérky stravovania sa odráža v zapájaní sa do všetkých možných aktivít s témou jedla, ktoré sa naskytnú. Nadobudnuté informácie odovzdáva ďalej, ale personál jedálne je často vyťažený. Fungujeme celoročne, preto je to veľmi komplikované. Ako školská jedáleň vzdelávame formou študentského pracoviska študentov (budúcich kuchárov) stredných škôl. Naši kuchári tým, že poskytujeme prax študentom, sú veľmi ústretoví vzdelávaniu. Plánujeme zaviesť aj duálne vzdelávanie, kde sa naši kuchári sami ponúkli, že by vedeli odborne viesť týchto študentov. K tomu je, samozrejme, potrebné aj doplnenie ďalšieho vzdelávania pre našich kuchárov.
Vzdelávanie o jedle a stravovaní
Chceme sa stať ozajstnou Skutočne zdravou školou, pretože nám záleží na rozvoji zdravých stravovacích návykov u detí. Na našej škole je venovaných mnoho aktivít na túto tému. Zaraďujeme ich do vyučovacieho procesu, ale vzdelávame aj neformálnou cestou. Na hodinách Science sa deti učia od 3. ročníka potravinovú pyramídu, aby vedeli rozlíšiť zdravé a nezdravé jedlo. Hodín varenia a pečenia sa u nás aktuálne zúčastňuje iba MŠ, má na to samostatne vyhradené priestory. ZŠ na to priestor zatiaľ nemá a do kuchyne žiakov pustiť nemôžeme. Momentálne sme v procese výstavby novej školy, takže plánujeme, aby deti mali aj takúto možnosť. Deti si však vedia napr. na hodinách nejaké jedlo pripraviť a my im to vieme v kuchyni upiecť J (napr. gymnazisti si s učiteľom z Talianska na hodine pripravili cesto na pizzu).
Farmy navštevujeme každoročne, prevažne na konci školského roka, keď je voľnejší program. Deti sa učia rôzne veci – pečú chlebík, vyrábajú sviečky, nádoby z hliny, kŕmia zvieratá. Doteraz sme navštívili mnoho fariem – Minifarma Lubina, Medolandia, Zemansky dvor Šúrovce, Statok Dolné Orešany a iné – viac tu Mali sme pre našich žiakov v lete aj tábor s názvom Život na farme – viac tu
Tu je prehľad niektorých akcií, ktoré organizujeme každoročne a majú u nás už tradíciu (samozrejme, ak to aktuálna pandemická situácia dovoľuje J):
- Food revolution day – viac tu
- Jedz a hýb sa & Vitamínová olympiáda
- Hovorme o jedle – viac tu
- Svetový deň zdravej výživy
- Viem čo zjem – viac tu
- Deň jablka – viac tu
- Deň mlieka – viac tu
- Tekvicové slávnosti – viac tu
Miestne spoločenstvo a spolupráca
Aktuálne sme v ZŠ aj MŠ v mesiacoch september až október sadili mikrozeleninu od Mygreens. V niektorých triedach deťúrence už aj spapali na raňajky. Veľmi sa im táto aktivita páčila – viac tu U nás na škole máme bylinkovú záhradku (medovka, mäta, rozmarín, levanduľa). Plánujeme po tejto skúsenosti pestovať mikrozeleninu celoročne. Deti vysádzali aj jablone.
Oslovili sme tiež spoločnosť Ecophon na spoluprácu. Odhlučnenie je už u nás naskladnené, aktuálne prebieha dvojtýždňové meranie hluku v jedálni pomocou zvukomeru, po vyhodnotení výsledkov bude namontované odhlučnenie a po montáži bude prebiehať opäť dvojtýždňové meranie hluku - nakoľko bolo odhlučnenie účinné.
Prichystali sme prednášku pre gymnázium ohľadom plytvania potravinami v spolupráci s Free Food. Pripravujeme o tom článok.
Žiaci si počas vyučovacieho procesu v rámci projektu „Aromatic garden“ sadili svoje vlastné bylinky. Úrodu pozbierali a pripravili pohostenie pre rodičov s prezentáciou svojej práce. Našej škole bol udelený európsky certifikát kvality ako ocenenie za vynikajúcu prácu pri realizácii projektu tohto projektu v rámci programu partnerstvo škôl eTwinning. Znamená to, že práca našich žiakov i celej našej školy bola ocenená na najvyššej európskej úrovni – viac tu
S našimi skúsenosťami a akciami oboznamujeme verejnosť prostredníctvom školskej webovej stránky, FB a Instagramu.
Celý tím Skutočnej zdravej školy gratuluje k bronzovému certifikátu a drží palce pri ďalších akciách. Ďakujeme vedeniu školy a učiteľom, že im téma jedla nie je ľahostajná. Tiež všetkým deťom za ich zapájanie sa do aktivít a nekončiacej zvedavosti. Tešíme sa na spoluprácu pri plnení strieborných kritérií.
Autor: Ing. Lucia Naďová, Jana Bérešová